Gammel radiator, ny termostat

Hej alle. 

Jeg er ny her, og også forholdsvis ny ejer af et hus fra 1967.

Da vi overtog huset var der ikke monteret nogle termostater på radiatorerne i de forskellige rum. Radiatorerne er gamle af udseende og jeg tænker de er de oprindelige. 

Jeg vil jo gerne have mulighed for at justere varmen i alle rum, men tør ikke begynde skrue for meget af frygt for jeg pludselig står med vand i hele huset   

Måske er det helt gamle manuelle ventiler der har siddet der? I så fald, hvad gør man så? På flere af dem sidder en krydskærv skrue i “hullet”.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der ikke et håndtag på dine ventiler? De ligner manuelle ventiler, som du ikke kan lave om til termostatstyring uden at skifte ventilen. Bedømt ud fra billedet ville jeg få en VVSer til at se på det. Det er tydelig rust omkring ventilen.


fase

Hejsa.

Tak for dit svar. Jeg har desværre ikke fået nogle håndtag med. Og som jeg har forstået det, er det også en skidt løsning med de gamle manuelle modeller. 

Jeg tænkte mere om man kunne skrue hele skidtet ud på den inderste forskruning og sætte noget mere tidssvarende i?

For at kunne svare på det kræver det, at man kan se tilgangsrøret. Termostaten monteres normalt på tilgangen på radiatoren. Din radiator ser ud til at være en ældre udgave, hvor ventilen er indbygget og dermed sikkert ikke kan udskiftes med en termostatventil. Er du sikker på at radiatorerne ikke er ældre end fra -67? Har du et billede af radiatoren set lidt længere væk end det viste? Hvis radiatorerne er støbejernsradiatorer, burde du overveje at skifte dem ud med pladejernsradiatorer, som også reagerer hurtigere og afgiver varmen bedre.


fase

Enig væk med det gammel lort, de er garanteret osse fyldt halvvejs op med rust.  

Hej Frank og S. Fabrin.

Jeg er ret enige med jer. Jeg så også helst at de alle blev skrottet. Det ER nemlig noget gammelt lort.   

Men så er vi nok desværre ude i at jeg skal have en fagmand til at ordne det for mig, da chancen for at få noget der passer på de eksisterende rør nok er lig nul.   

Selvom det er svært at spå om, er der så en tommelfingerregel som siger hvad det koster at få udskiftet en radiator? Det er kun til ‘små rum’ (~8-14 kvm) da vi har gulvvarme i da køkken/stue. 

Annonce

Jeg kender ikke nogen tommelfingerregel for udskiftning af radiatorer, men i dit tilfælde vil arbejdslønnen med nedtagning af gammel radiator og montering af en ny nok veje tungest. Selve radiatoren er ikke det der koster pengene. hvis du er fiks på fingrene er det noget du selv må lave, men det kræver gevind skære værktøj.


fase

Som Fabrin skriver så kunne det være interessant med nogle flere billeder. Feks så ligner det rustne omkring ventilen en dækplade for rørføringen. Måske blev man klogere hvis man kunne se bag den eller ta den væk. Er det en eller to-strenget anlæg?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej igen. 

Mine hænder sidder ikke helt skævt, så det er måske ikke så uoverskueligt alligevel. Og penge brugt på værktøj er nok hurtigt tjent hjem i mandetimer   

Jeg vedhæftet lige et par billeder af en demonteret radiator. (Ikke af mig) 

Jeg aner ikke hvor mange strenge jeg har. Kun at jeg har fjernvarme. Hvordan ser jeg det? 

Vedhæftede filer:

Ja det er ret vigtigt og få afgjort om det er 1- eller 2-streng anlæg, især når der skal købes radiatorventiler(de er forskellige alt efter hvilket slags anlæg man har). Ved 1-streng anlæg er de sidste radiatorer typisk meget koldere end de første radiatorer på strengen.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis