Affugtning af koldt loft (byggefugt)

donttellscotty
donttellscotty
Postnr: 6600
donttellscotty donttellscotty

Hej,

Vi er igang med den helt store omgang med renovering af huset.

Vi er næsten færdige med stueetagen, men det var vores plan at vente til næste sommer med færdiggørelse af 1. sal. 

Nu var jeg lige en tur på loftet søndag, og kan se at der er ophobet sig noget fugt i spærrene (der har ikke været intakt dampspærre, da vi først er igang med at etablere den). Hvad gør jeg lige med det? Vi har massere af ventilationsstudser i undertaget, men fugten bliver vel ikke ledt ordentligt væk, grundet årstiden? To af spærrene føles en smule fugtige (de drypper ikke med vand, men man kan mærke de er fugtige.

Skal jeg sætte en affugter på loftet, eller skal det kombineres med en varmeblæser? Loftsrummet er ikke isoleret, så det vil jo være svært at opvarme det ordentligt.. 

Eller skal jeg tage den med ro, og vente til det bliver varmere?

Huset har stået uden varme siden foråret, og det bliver først tilsluttet i denne uge .. 

Håber I kan hjælpe en bekymret mand. 

Kasper-havemand1
Kasper-havemand1
Postnr:

Jeg vil klart anbefalde dig at finde en affugter med spand i! som denne: https://juelsminde-maskinudlejning....er-dh-751/

Når der er en spand i kan du følge med i hvor meget vand der kommer i spanden og på den måde se hvornår rummet er " tømt " for fugt.

Ang. ventalation så tænker jeg ikke der er nok, siden der kan komme så meget fugt som du beskriver. Jeg vil derfor anbefale dig at få mere ventalation, du kan med fordel bruge de nye for Dukan, de har "varmeveksler" så du ikke spilder varmen!

https://www.google.dk/search?rlz=1C...jRhl3X-fms

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du bør koncentrere dig om at få dampspærre færdig nedenunder, og åbne alt hvad åbnes kan ovenpå. 

Du skal både have luft ind ved spærfod OG ventilationsstudse oppe i nærheden af rygning.

Med de åbninger ud til det fri tvivler jeg på at affugter overhovedet kan virke, de skal køre i aflukkede rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Picarro
Picarro
Postnr: 2800
Picarro Picarro

Enten skal alle huller lukkes, og så skla du have en affugter på. Hvis du ikke lukker alle huller, så prøver du i bund og grund også at affugte verden udenfor, og det er dyrt i strøm.

Ellers så vill jeg sætte en blæser derop, som kunne skabe noget bedre luftcirkulation.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Affugter
    Hårde hvidevarer
  2. affugter
    Lav-Hus
  3. Ventilationsstudse
    Lav-Hus
  4. Sive-vanding med spand
    Lav-Have
  5. Jeg kan slet ikke vente med at slå græs
    Lav-Have