Hvordan skærer man gevind på korte vandrør?

Silverjam
Silverjam
Postnr: 4690
Silverjam Silverjam

Hejsa,

Jeg har et rørgevindskæresæt (skraldesæt fra Ridgid), og det går jo fint når jeg skal skære gevind på nogle gode længder vandrør.

Men hvordan gør man hvis man skal skære gevind i begge ender på en rørlængde på f.eks. 5 cm? -- Jeg kan jo ikke sætte røret fast i skruetvingen, da røret jo sidder inde i gevindskæreren.

Er der et pirattrick jeg ikke kender, eller skal jeg bruge noget til at holde fast i røret indefra?

HenHan44
HenHan44
Postnr: 2860
HenHan44 HenHan44

Hej

Køb et nippelrør

Fås i mange størrelser, og helt sikkert i 50 mm

Mvh

Henrik
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det kan du ikke med dit skraldesæt, alene "kluppen" er noget længere, og så skal der jo også lidt gevind til at holde i.

Jeg har for mange år siden prøvet at lave nippelrør i gevindskæremaskine. Der var et specialværktøj hvor rørstumpen kunne sættes fast i gevindet. Så kunne der skæres helt ind til holderen, men det var ikke rigtig godt.

Køb nu de få stykker nippelrør du skal bruge, det er meget lettere.

Søren O
Silverjam
Silverjam
Postnr: 4690
Silverjam Silverjam

Ja det er bare møgirriterende at stå og mangle 5 cm nippelrør en søndag aften når man nu har gevindskæreren. :-(

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Ja, men sådan er det. Jeg mangler også lige en rørforlænger på 10 mm til en regulerbar radiatorforskruning, så det blev jeg heller ikke færdig med.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Gevind
    Værktøj og maskiner
  2. Gevind i træ hvordan.
    Lav-Hobby
  3. Kan man lave gevind i tentorstål?
    Lav-Hus
  4. Unormal gevind i Pedalarm
    Lav-Hobby
  5. Gevind stål