Hvilken glasfiber-spartel-masse bør jeg vælge?

Jeg har en ældre Poca-glasfiber-jolle, som i tidernes morgen har haft ”fine” trælameller monteret på bænkene (har været knittet på).

Jeg har fjernet de gamle nu-mørnede trælameller, incl. knitterne – og tilbage er vel 50 små 3 millimeters huller, som jeg skal have lukket, så regnvand ikke trænger ind (løber ned) i skroget. SE NEDENFOR.

Jeg er meget i tvivl om hvilken glasfiber-spartel-masse jeg skal anvende.

Da hullerne er små, tænker jeg det skal være en ”fin” pasta af en slags …? Men præcis hvilken!?

Se venligst udvalget over Pattex’ Plastic Padding-marine-produkter hér:
http://www.pattex.dk/gor-det-selv/p...arine.html

Thansen:
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/olie-rens-og-pleje/spraymaling/spartel/glasfiberspartel-250g-optimize/n-238321517/pn-244524601

Biltema:
https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedligehold/bilspartelmasse/glasfiberspartelmasse-2000040289


mvh  Jan

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal der ikke træ på igen ?

Ikke nemt at få lukket så små huller, ville bore dem en anelse op så de er helt rene, og så lukke dem med tec7 eller lignende. https://www.billigvvs.dk/Vaerktoej-Fugemasse-Silikone-Lim--TEC7-Fugemasse-310-ml-Lysegraa-2057561.html?gclid=EAIaIQobChMIqMuMlNW63gIVyawYCh2kwQYnEAAYASAAEgLBNfD_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Der skal ikke nye træ-lameller på.

Jeg er med på at bore dem en lille smule op, men hvorfor vil du "væk fra" det materiale som båden er lavet af (glasfiber)?


mvh  Jan

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ville bruge denne:

https://www.biltema.dk/byggeri/kemikalier/epoxylim-epoxy/epoxy-superstark-2000028570

Jeg har god erfaring med den, den hærder op hvidt. Den forbliver også en smule fleksibel. Den er dejlig cremet så den kan spartles ned i hullerne.

Jeg har blandt andet repareret en kajak i glasfiber med denne lim, og det har holdt flere år, selvom det sidder et stresset sted på skroget, udvendigt i vandlinien.

Når det nu er huller, vil jeg fræse dem op med en snittap så du får en god rillet overflade i hullet som limen kan bide i. Så får du en god vandtæt prop som ikke kan arbejde sig ud.

Bor hullerne op til M4/M5 ca. Så er det nemmere at mose limen ned.


Elektronikteknikeren

Glasfiber er jo lamineret op med måtte og polyester, så det får man ikke opbygget med glasfiberspartel, men en prop, som måske er tæt.

Jeg har god erfaring med tec7 derfor anbefaler jeg det..

Kender ikke produktet fra Biltema, men når Gregeren har gode erfaring med den, er jeg da sikker på den er udmærket.

Men uanset hvilket produkt du vælger, så er det vigtigt at glasfiberen er knastør. (dog er Tec7 i stand til at klæbe på fugtige flader)


Vi prøver igen, i morgen --

Tec7 - men i sort.. jeg har prøvet den hvide.. og det er l..rt i forhold til den sorte..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Natur skrev den 04-11-2018 18:51:58

Tec7 - men i sort.. jeg har prøvet den hvide.. og det er l..rt i forhold til den sorte..

 Har kun brugt den sorte, var ikke klar over den hvide var dårligere.


Vi prøver igen, i morgen --

Forslag med at bore hullerne en anelse op, så det er rent glasfiber er godt. Evt med et undersøge Ingeborg lidt.

Det er også godt at bruge den foreslåede epoxy, eller enhver anden epoxy- spartel.

Spartel af plastic Padding er også godt - det er jo lavet af polyester, som er brugt til din båd, da den blev bygget.

Epoxy limer og holder meget godt.

Både polyesterspartel og epoxy kan slibes og males på samme måde som båden.

Lad være med at bruge tec7 eller lignende - det er godt til vandtæt samling - men ikke her. Det kan ikke slibes glat, og er mere gummiagtigt.




To ulykker kommer sjældent alene.

Ellida, tak for responsen.

Hvad tænker du er negativt ifbm. TEC7. Når jeg har boret op - og fyldt (de stadig ret små) huller ud, så kan jeg vel umiddelbart efter "køre" en spartel over, så det blir plant og nogenlunde glat.

Udseendet er sekundært, da jeg efterfølgende vil montere nogle komposit brædder på bænkene.

Det vigtigste er at hullerne bliver (vand) tætte.


mvh  Jan

Hvis du vil bruge de materialer som er mest originale - så er du sikker på at du altid har det bedste udgangspunkt når du skal lave noget en anden gang.

Polyester-spartelmasse er fuldstændigt samme materiale og 100% megen til det båden er bygget af. Det er godt.
Tilsvarende er epoxyspartel en supergod lim og et endnu stærkere materiale - som også har samme egenskaber som skroget.
Det vil sige at du kan skibe - spartle igen - slibe / male eller støbe videre med ny glasfiber, og det vil altid være lige så godt som det originbale skrog.
Altså bedst tænkeligt håndværk.

Bruger du Tec 7 eller andre gummilignende fugemasserr, så kan du ikke en anden gang arbejde videre på materialerne - hvis du lapper med tec 7 så kan du ikke spartle ovenpå med glasfiberspartel - jo det kan du, men det hænger ikke ordentligt sammen.

Det bliver måske vandtæt, i første omgang, men ikke nær så sikkert og langtidsholdbart som det andet.

Når du har et oprenset hul i glasfiberen, så vil epoxy lime helt perfekt ned i hullet og ind mellem fibrene. Det forsejler også fibrene i glasfiberen, så det bliver helt fri for vandindsivning i fibrene. Det gør Tec 7 ikke.

Tec 7 er beregnet til at fuge MELLEM to flader som spændes sammen.



To ulykker kommer sjældent alene.

Når du skal have noget ovenpå skal du så ikke have boret huller igen ?

Så kunne du måske bruge de gamle huller igen? (brug stadig tætningsmasse)

Eller hvis du limer kompositbrædderne fast, med eks Tec7, kan du jo bare lukke hullerne med det også.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også