Hvilken glasfiber-spartel-masse bør jeg vælge?

Jan_E
Jan_E
Indlæg: 104
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

Jeg har en ældre Poca-glasfiber-jolle, som i tidernes morgen har haft ”fine” trælameller monteret på bænkene (har været knittet på).

Jeg har fjernet de gamle nu-mørnede trælameller, incl. knitterne – og tilbage er vel 50 små 3 millimeters huller, som jeg skal have lukket, så regnvand ikke trænger ind (løber ned) i skroget. SE NEDENFOR.

Jeg er meget i tvivl om hvilken glasfiber-spartel-masse jeg skal anvende.

Da hullerne er små, tænker jeg det skal være en ”fin” pasta af en slags …? Men præcis hvilken!?

Se venligst udvalget over Pattex’ Plastic Padding-marine-produkter hér:
http://www.pattex.dk/gor-det-selv/p...arine.html

Thansen:
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/olie-rens-og-pleje/spraymaling/spartel/glasfiberspartel-250g-optimize/n-238321517/pn-244524601

Biltema:
https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedligehold/bilspartelmasse/glasfiberspartelmasse-2000040289

.

mvh  Jan

Jan_E
Jan_E
Indlæg: 104
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

Der skal ikke nye træ-lameller på.

Jeg er med på at bore dem en lille smule op, men hvorfor vil du "væk fra" det materiale som båden er lavet af (glasfiber)?

mvh  Jan

Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2199
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Jeg ville bruge denne:

https://www.biltema.dk/byggeri/kemi...2000028570

Jeg har god erfaring med den, den hærder op hvidt. Den forbliver også en smule fleksibel. Den er dejlig cremet så den kan spartles ned i hullerne.

Jeg har blandt andet repareret en kajak i glasfiber med denne lim, og det har holdt flere år, selvom det sidder et stresset sted på skroget, udvendigt i vandlinien.

Når det nu er huller, vil jeg fræse dem op med en snittap så du får en god rillet overflade i hullet som limen kan bide i. Så får du en god vandtæt prop som ikke kan arbejde sig ud.

Bor hullerne op til M4/M5 ca. Så er det nemmere at mose limen ned.

Elektronikteknikeren
je_ns
je_ns
Indlæg: 4174
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Glasfiber er jo lamineret op med måtte og polyester, så det får man ikke opbygget med glasfiberspartel, men en prop, som måske er tæt.

Jeg har god erfaring med tec7 derfor anbefaler jeg det..

Kender ikke produktet fra Biltema, men når Gregeren har gode erfaring med den, er jeg da sikker på den er udmærket.

Men uanset hvilket produkt du vælger, så er det vigtigt at glasfiberen er knastør. (dog er Tec7 i stand til at klæbe på fugtige flader)

Hellere eje, end at leje.
Natur
Natur
Indlæg: 838
Postnr: 0000
Natur Natur

Tec7 - men i sort.. jeg har prøvet den hvide.. og det er l..rt i forhold til den sorte..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
je_ns
je_ns
Indlæg: 4174
Postnr: 0000
je_ns je_ns
Natur skrev den 04-11-2018 18:51:58

Tec7 - men i sort.. jeg har prøvet den hvide.. og det er l..rt i forhold til den sorte..

 Har kun brugt den sorte, var ikke klar over den hvide var dårligere.

Hellere eje, end at leje.
Ellida
Ellida
Indlæg: 1166
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Forslag med at bore hullerne en anelse op, så det er rent glasfiber er godt. Evt med et undersøge Ingeborg lidt.

Det er også godt at bruge den foreslåede epoxy, eller enhver anden epoxy- spartel.

Spartel af plastic Padding er også godt - det er jo lavet af polyester, som er brugt til din båd, da den blev bygget.

Epoxy limer og holder meget godt.

Både polyesterspartel og epoxy kan slibes og males på samme måde som båden.

Lad være med at bruge tec7 eller lignende - det er godt til vandtæt samling - men ikke her. Det kan ikke slibes glat, og er mere gummiagtigt.



To ulykker kommer sjældent alene.
Jan_E
Jan_E
Indlæg: 104
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

Ellida, tak for responsen.

Hvad tænker du er negativt ifbm. TEC7. Når jeg har boret op - og fyldt (de stadig ret små) huller ud, så kan jeg vel umiddelbart efter "køre" en spartel over, så det blir plant og nogenlunde glat.

Udseendet er sekundært, da jeg efterfølgende vil montere nogle komposit brædder på bænkene.

Det vigtigste er at hullerne bliver (vand) tætte.

mvh  Jan

Ellida
Ellida
Indlæg: 1166
Postnr: 5771
Ellida Ellida

Hvis du vil bruge de materialer som er mest originale - så er du sikker på at du altid har det bedste udgangspunkt når du skal lave noget en anden gang.

Polyester-spartelmasse er fuldstændigt samme materiale og 100% megen til det båden er bygget af. Det er godt.
Tilsvarende er epoxyspartel en supergod lim og et endnu stærkere materiale - som også har samme egenskaber som skroget.
Det vil sige at du kan skibe - spartle igen - slibe / male eller støbe videre med ny glasfiber, og det vil altid være lige så godt som det originbale skrog.
Altså bedst tænkeligt håndværk.

Bruger du Tec 7 eller andre gummilignende fugemasserr, så kan du ikke en anden gang arbejde videre på materialerne - hvis du lapper med tec 7 så kan du ikke spartle ovenpå med glasfiberspartel - jo det kan du, men det hænger ikke ordentligt sammen.

Det bliver måske vandtæt, i første omgang, men ikke nær så sikkert og langtidsholdbart som det andet.

Når du har et oprenset hul i glasfiberen, så vil epoxy lime helt perfekt ned i hullet og ind mellem fibrene. Det forsejler også fibrene i glasfiberen, så det bliver helt fri for vandindsivning i fibrene. Det gør Tec 7 ikke.

Tec 7 er beregnet til at fuge MELLEM to flader som spændes sammen.


To ulykker kommer sjældent alene.
je_ns
je_ns
Indlæg: 4174
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Når du skal have noget ovenpå skal du så ikke have boret huller igen ?

Så kunne du måske bruge de gamle huller igen? (brug stadig tætningsmasse)

Eller hvis du limer kompositbrædderne fast, med eks Tec7, kan du jo bare lukke hullerne med det også.

Hellere eje, end at leje.
Jan_E
Jan_E
Indlæg: 104
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

Tak for jeres engagement :-)

Når jeg en dag får mig taget sammen, så tænker jeg at 

  1. bore hullerne lidt op og spartle (fylde dem ud) med dette epoxy [LINK]
  2. fæstne komposit-brædderne med TEC7 (indledningsvis, hvis det ikke holder, så må de få en skrue) 


mvh  Jan

Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2199
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det lyder meget fornuftigt. Epoxyen skal nok forblive vandtæt, så det er det er det rigtige valg.

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.