Kun 60 volt på fase og nul?

Jeg har et kabel som er trukket til vores vandvarmer. Det indeholder 3 faser (2 sorte og en brun), nul (blå) og jord (gul/grøn).

De 2 sorte faser og jord er sat til vandvarmeren. Den brune og blå er sat til et stik hvor jeg har koblet en el-radiator til. Den virker bare ikke. Hvis jeg måler med et multimeter på den blå og brune viser den kun 60 volt. Måler jeg på de 2 sorte viser den 400 volt.

Nogen der et bud på hvordan det kan være der kun er 60 volt? Der bør vel være 230 volt?

Mvh. Per


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvad sker der hvis du måler mellem blå og de 2 sorte ??

de skulle gerne vise 230 v hvis de ikke gør det så er der en løs forbindelse på din nul. gør de det så er der sikkert en løs forbindelse på den brune. kan også være en sprunget sikring på den brune

Hvis du måler fra blå til hver af de 2 sorte bør du måle 230 V 

Er det IKKE tilfældet så er mangler den blå  tilslutning i den anden ende.

ER det til fældet (230 V til de 2 sorte ) så er det den brune der ikke er tilkoblet. 

PS. Et elektronisk multimeter kan godt vise 60 V på en ikke tilsluttet ledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har målt fra blå til de 2 sorte og der viser den 230 V

Sikringer er ok. Har for en sikkerheds skyld prøvet at skifte alle 3.

Så konklusionen må vel næsten være at den brune ikke er tilsluttet.

Tak for hjælpen

Mvh. Per


 

Ja det vil jeg mene. Og det er sådan set også naturligt nok da der kun er brug for 2 faser + jord til vandvarmer.

 Hvis kablet går direkte til sikringsgruppe kan du jo tage låget af der og se om det er tilfældet´.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Har netop tjekket sikringsgruppen og alle 3 faser er tilsluttet.

Når jeg måler direkte på kablet på hver side af sikringen er der 230 V på alle 3 faser på "indgangs" siden. På den side som går til vandvarmer viser den 60 V på den ene fase og 230 V på de andre to

Mvh. Per


 

Når du måler 230 V, så er det vel mellem een fase og 0. Måler du mellem 2 faser skulle du gerne måle omkring 400 V. Du skulle gerne kunne måle 400 v mellem alle faser.

Prøv lige at tjekke den sikring en gang mere, og tjek også at ledningerne til sikringsgruppen er skruet ordentlig fast.


Søren O

Så er der sprunget en sikring, sikring eller ledning  ikke skruet fast, eller fejl i gruppeafbryder. 

Hvis de 2 første ikke giver pote så sluk for gruppeafbryder og tænd igen et par gange. Både Hvis det giver eller ikke giver resultat så skal du have elektriker til at skifte den. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har skiftet sikringerne et par gange og tændt og slukket en del gange. Ledning er fastgjort korrekt.

Tænker det er gruppeafbryderen der er problemet så tager fat i en elektriker.

Tusind tak for de gode input.

Mvh. Per


 

Kablet har vel ikke en samling et sted, eller er det et lang stykke. For så kunne fejlen jo ligge der. 

Hvis du måler 3 x 230 volt ved sikringerne, hvor kablet er tilsluttet, må fejlen ligge i kablet.

(går ud fra den brune har forbindelse ved sikringerne, men det var nok den jeg ville tjekke først, og den er afisoleret og sidder korrekt.)



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis