Radiator varmer sporadisk gennem dagen

AmBramSL
AmBramSL
Postnr:
AmBramSL AmBramSL

Hej alle

Jeg har netop overtaget et hus med meget gamle radiatorer, hvor jeg har svært ved at opnå varme på ca 21 grader i huset. 7 ud af 8 fungerer fint og varmer konsekvent som de skal. Den sidste fungerer dog kun sporadisk, hvilket vil sige at selvom jeg stiller den på 4 (og der kun er ca 18-19 grader), bliver den ved med at slukke af sig selv nogle timer, for så at starte igen nogle timer. Er der nogen der kender til dette problem?

Jeg har meget lidt viden på dette område, men jeg kan se at der ud fra termostaten går en metalledning hvor der så i enden sidder en metal "flaske". Er det denne der registrerer hvor varmt her er? Og kan det muligvis være denne den er gal med?

På forhånd tak for al den hjælp I kan give.   

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det du har ganske rigtigt fat i termostatventilens fjernføler. Når du mangler varme, vil jeg foreslå dig først at afmontere termostathovedet på radiatorventilen. Så kommer du til en lille stift. Prøv at trykke ind på stiften. Så skulle den gerne selv komme ud igen. Herefter lader du anlægget køre uden igen at montere termostathovedet. Det bevirker at der er helt åbent for radiatorvandet. Så skal den bare give varme.

Du har vel tjekket at der er tryk nok på jeres radiatoranlæg - hvilken type varmeanlæg har i? Ligeledes har du vel tjekket at der ikke står luft i radiatoren? Prøv at løsne den lille luftskrue i radiatorens top. (Hold en klud for udløbet af luftskruen).

Søren O
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Ud over det som Søren O. nævner, så skal du ikke regne med at stilling 4 er ens for alle termostater. Så når du har gennemgået Sørens "tjekliste" og hvis det stadig ikke er varmt nok i rummet så skrue op på 5 eller lign. 

Termostaten måler jo temperaturen hvor fjernføleren sidder. Måske kommer der mere varme lige der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. luftskrue
    Knallert & Scooter
  2. Hvorfor er der ingen luftskrue?
    Knallert & Scooter
  3. radiator varmer ikke i bunden
    Fyr og opvarmning
  4. Radiator - er den død?
    Fyr og opvarmning
  5. Hvorfor er der ingen luftskrue?