Nødvendig tid på cirkulation for at få varmt vand

Jeg syntes godt om ideen med cirkulations pumpen der tænder sammen med lyset i badeværelset.
Jeg har endda en "nyere" pumpe liggende (Grundfoss up 15-14b)  

Men inden jeg bruger et par dage på at installere denne, vil jeg hører om der er en tommelfingerregel eller måske endda en oversigt for hvor lang tid det tager pumpen at få varmt vand frem, i forhold til pex tykkelser m.v

Jeg har 24 m pexrør fra varmtvandsbeholderen til bruseren... men kun 2 m fra lyskontakten til badet :-D

Kan pumpen indhente mig ?


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej, pumpen kan du ikke indhente. Den skal have lidt længere tid. Uden at jeg ved det, vil jeg gætte på nogle minutter. Bliver det et problem kan du tilkoble et ur, således at pumpen kører f.eks. om morgenen når du står op, om aftenen inden du går i seng osv.


Søren O

Lyder slm setup jeg havde, dog med 12 meter. Det tog ca 1 min og var alt rigeligt med mindre man  ville løbe direkte nøgen ud under bruseren.

Hvis man lige skal afrime først, så er. Andet fremme. Men monter pumpen og mål et par gange

Er der overhovedet et cirkulationsrør på dit varme vand. Det lyder, som om du vil lave cirkulation uden cirkulationsrør, eller har jeg misforstået, hvad du vil lave. Det lyder da spændende, at du vil have en cirkulationspumpe siddende i badeværelset. Jeg ville gøre som Søren foreslår, sætte pumpen ved varmtvandsbeholderen og lade et ur styre den. Det kræver stadig at der er mulighed for cirkulation.


fase

Jeg ville ikke kede jer med alle detaljerne...   men ja, jeg har trukket en retur streng, da vi byggede til, og selvfølgelig skal pumpen sidde sammen med de andre installationer i bryggeret.

Jeg har bare aldrig fået pumpen monteret   

Men som forslået, så vil jeg montere pumpen, og så kan jeg jo eksperimentere lidt, før jeg bestemmer mig for om det bliver et ur, eller via afbryderen...

Det kræver desværre en tur op på loftet og rode lidt i isoleringen, at få el-kabel trukket igennem den gamle del af huset.   


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce

Det er vel heller ikke ved bad det mest irriterende. Der kan du jo tænde bruser, trække tøjet af, og så er der varmt vand. Skal man derimod vaske fingre efter topilet besøg, så bliver det i kold vand og er man heldig kommer bliver det lidt lunt lige når man er færdig. Her hjælper lysstyring, da det tager lidt tid på tønden. Har selv haft ideen hos en søn som btgged ei 2009. Men som det ofte går så blev det ved ideen. 

Skal siges at det skulle så være både lys i bad og lys i køkken der skulle starte pumpen. Og hvad så hvis man ikke har behov for lys ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige fået den ide, at jeg kunne sætte pumpen til alarmen :-D

Så er der altid varmt vand når nogen er hjemme   og rengøringsdamen, burde også spare tid...


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Der er rigtig mange muligheder, og så vil du også spare på vandet.


Søren O

Måske et tænd sluk-ur som tænder 5 minutter før du står op og kører 15 minutter hist og pist i løbet af dagen ?

Hvis man vil have konstant varmt brugsvand i hanen skal man have termostatstyring på. Det kan selvfølgelig kombineres med ur/tidsstyring sådan at cirkulationspumpen er slukket om natten og når man fx. er på job. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis