Loftslampe/roset virker pludselig ikke

JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Hej med jer!

Jeg har lige installeret en ny loftslampe i roset udtaget i vores stue. Alt er godt, alt virker som det skal! 

MEN!

Da jeg så skal ind i soveværelset virker loftslampen pludselig ikke!

Jeg fatter ingenting og tænker det er en sikring der er gået, men kan så se at det er de nye automatsikringer. Alle andre kontakter og lamper osv. virker som det skal.

Jeg har en polsøger der lyser når kontakten er tændt og lyser ikke når den er slukket, så ikke noget med afbryderen. Polsøger lyser også i fatningen så heller ikke noget med ophænget! Og har selvfølgelig tjekket pærene, de virker..

Jeg har prøvet at afmonterer den nye lampe i stuen, men den virker stadig ikke i soveværelset..

Så alt i alt; ny lampe virker gammel virker ikke

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe! 

karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Du har monteret lampen i  de forkerte klemmer i loft roseten er dermed har fået afbrudt nullen ellem lampeledning som går videre i installationen ..........

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Tak for svar

Men når jeg frakobler den i stuen, virker den jo stadig ikke i soveværelset, så what to do? 

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Vær sikker på at skruene er spændt i roseten , 

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det komme jo lidt an på hvilken type roset det er, hvordan du lige skal fikse det . Men en ting er sikker og det er at du har fået en nulledning eller en fase til at blive afbrudt i den roset du arbejder med. 

Det er noget af det der går videre til andre dele af installationen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Jeg har nu opdaget at opvaskemaskinen + en stikkontakt i køkkenet heller ikke virker... så kan det være en automatsikring der er blevet defekt?

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

NEJ de bliver ikke sådan defekte.De 2 apparater må også være tilsluttet på samme lysgruppe efter din lampe. Kig nu efter oppe bag rosetten, eller tag et billede af den og sæt ind her.

Hvis dele af komfuret heller ikke virker, kan det være en manglende fase udefra.

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Det er sikkert nullen der er blevet afbrudt da du tilsluttede lampen i roseten , men som Erik skriver , et billede af roseten vil hjæipe ..............

calle captiosus
JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Håber billedet er ok? Dette er af rosseten i stuen. Efter den er blevet tilsluttet virker de andre ikke..

Det er sådan at jeg havde en elektriker ude i forbindelse med noget andet og bad ham i den sammenhæng køre rosetten klar til mig. Han skrev blå og brun på de klemmer jeg skulle bruge så kan ikke rigtig se hvad jeg har gjort forkert? 

Tak for hjælpen forresten

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvad laver den løse ledning? Siden din elektrikker ikke har monteret en slutmuffe, vil jeg gætte på at den skal samles med den "enlige" ledning længst til venstre. Husk at slukke for strømmen mens du "roder" med det.

Søren O
JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Løser ikke noget desværre.. i øvrigt er det denne sikrings gruppe hvis det skulle kunne hjælpe nogle kyndige  

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Kommer der spænding på den løse ledning længst til højre, når du tænder lyset i soveværelset? Hvis der gør det, skal den monteres i samme klemme, som der ikke er spænding på ved din stuelampe. Jeg tror, det er klemmen med den brune ledning fra lampen. For øvrigt tror jeg ikke det er den markerede gruppeafbryder, der er til lyset, men lyset kommer nok fra en af gruppeafbryderne i nederste række. Du husker lige at hænge lampen op på krogen, så den ikke hænger i ledningerne.

fase
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg tror du er gået lidt vild i det. Ring til elektriker   

m.v.h. Erik
JoggeK
JoggeK
Postnr:
JoggeK JoggeK

Hej alle,

Vil blot give en update..

Har haft en elektriker ude og det var en defekt automatsikring..

Han rykkede det hele til en anden sikringsgruppe og bum så virker det igen

Men tak for hjælpen alligevel 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg håber da, at han skiftede automatsikringen, ellers har du mistet en gruppe.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.