Kun ydervægge bærer taget?

Hej alle :)

Jeg er i gang med at ville investere i et ældre hus hvor der skal laves en masse.

En af tingene er et helt nyt varmesystem og dermed kunne vi godt tænke os gulvvarme i hele huset. Jeg vil gerne have det nedstøbt i beton. Jeg har derfor haft en håndværker (entreprise) ude at kigge på projektet for at give et prisoverslag og vurdere om der skulle være noget i vejen for dette, blandt andet bærende vægge.

Han mener ikke der er bærende indervægge da det er et selvbærende tag og det derfor kun hviler på ydervæggene? Kan det virkeligt passe? Det vil selvfølgelig være rart da det giver en masse muligheder i huset, men jeg syntes det lyder for godt til at være sandt? Det skal siges at ejendomsmægleren (uafhængigt af håndværkeren jeg har haft ude) har haft et andet par ude med en tømrer som mente det samme om huset, altså at kun ydervæggene var bærende.

Husets dimensioner er 8,5m X 21m udvendigt.

 Jeg har vedhæftet 4 billeder, både ejendomsmæglerens plantegning samt bygge tegninger fra huset blev opført. Det sidste billede hvor 2 vægge markeret med rødt ved vi er gamle massive ydervægge med eget fundament da det sidste af huset er tilbygning.

Kan man vurdere ud fra dette om hvilke vægge der er bærende?




Henrik
Hej alle :) Jeg er i gang med at ville investere... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla Nautrup skrev den 04-11-2018 09:32:37

Man kan typisk se disse svaj på rygningen.

 Okay, jeg syntes umiddelbart ikke der er noget at se, men der er jo en risiko for at jeg bare ikke ved hvad jeg skal kigge efter.


Tag konstruktionen er nævnt på følgende måde:

Spær 2,5 x 5 . Fod 2,5 x 4 . Diagonaler 1 x 5.

Det tegner vel på at huset har forskallingsbrædder som tænger?


Henrik

Jeg har sådanne gitterspær af tykke forskallingsbrædder. Jeg fjernede en midter skillevæg for 3-4 år siden og skal til foråret rette op på det problem, da loftet nu svajer med ca. 1,5-2 cm på midten hen over en strækning på 7 meter. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 05-11-2018 06:32:23

Jeg har sådanne gitterspær af tykke forskallingsbrædder. Jeg fjernede en midter skillevæg for 3-4 år siden og skal til foråret rette op på det problem, da loftet nu svajer med ca. 1,5-2 cm på midten hen over en strækning på 7 meter. 

 Ja okay, det lyder jo ikke fantastisk

Hvordan har du tænkt dig at rette det op? Løfte spæret op igen eller vil du bare sætte noget nedenunder og lave hele loftet om?

I mit tilfælde er der kun tale om mangel på vægge i cirka 3 måneder før det bliver bygget op igen.

Tænker i det vil være/blive et problem?


Henrik

Vil det forresten være muligt at forstærke sine spær?

Jeg tænker ved at eventuelt sætte ekstra tænger på i samme størrelse, sætte 2 ekstra skruer i hvert sted nuværende tængerne har kontakt og eventuelt ligge en lægte oven på de nuværende spær midtpå i 3 meter længde (tænker nedbøjning er størst her) og skrue denne sammen med spærret så det så at sige bliver dobbelt størrelse midtpå?


Henrik

Efter min mening (jeg er ikke ingeniør), er det ofte et skred i samlingen ved spærfod ude over remmen, der er det største problem. men søg teknikerhjælp!

Orla Nautrup skrev den 05-11-2018 09:12:38

Efter min mening (jeg er ikke ingeniør), er det ofte et skred i samlingen ved spærfod ude over remmen, der er det største problem. men søg teknikerhjælp!

Skal lige siges jeg ikke kommer til at lave dette selv, men jeg vil bare gerne have lidt styr på sagerne inden projektet går igang så jeg har en chance for at se om det er helt skævt eller ej 🙂

 Jeg har snakket med entreprisen, de siger de selvfølgelig tager en ingeniør med ind over sådan en opgave hvis de vinder den.

Men bare af ren nysgerrighed, mener du det er helt ude over ydervæggen spærene skrider? Vil det ikke også have betydning for tagpladerne? Jeg tænker at eternittaget vel knækker eller løfter/sænker sig? Jeg spørg udelukkende for at fremme min forståelse til eventuelt senere husjagt hvis dette ikke kommer hjem 🙂

Hvis man var igang med sådan et loft, burde man så medregne udgifter til at skrue det sammen med et kraftigt skruebeslag?


Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis