Dug på ruderne

Vi har isoleret loft, gulv og vægge.

Men nu bøvler vi med dug på ruderne, især i soveværelset.

Vi har en enkelt udluftningskanal (uden blæser), men det hjælper ikke kan jeg konstaterer.

Hvad gør vi?


Mvh. Christian M
 

Vi har isoleret loft, gulv og vægge. Men nu bøvler... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har ingen problemer med dug på ruderne. Fik efterisoleret loft til 300mm i December 2017. Nye vinduer med 3-lags ruder i januar 2018. Alle vinduer pånær soveværelset har ventiler, i soveværelse har vi talllerkenventil som altid står en smule åbent. Vi lufter ud når vi kommer hjem, samt aften. Jeg har hygrometer i alle rum, og reagerer straks når RF er for høj. Jeg ville starte med hygrometer, for at få en idé om hvordan fugtniveauet ligger. 

Et andet råd, hvis fugtniveauet er højt om morgenen, så tænder jeg emhætte på laveste trin, og lader den køre hele dagen. Grundet ny dampspærre er huset blevet ret tæt, og der trækkes hermed frisk luft ind fra ventilerne.

ChrisMH skrev den 03-11-2018 16:41:39

Vi har ingen problemer med dug på ruderne. Fik efterisoleret loft til 300mm i December 2017. Nye vinduer med 3-lags ruder i januar 2018. Alle vinduer pånær soveværelset har ventiler, i soveværelse har vi talllerkenventil som altid står en smule åbent. Vi lufter ud når vi kommer hjem, samt aften. Jeg har hygrometer i alle rum, og reagerer straks når RF er for høj. Jeg ville starte med hygrometer, for at få en idé om hvordan fugtniveauet ligger. 

Et andet råd, hvis fugtniveauet er højt om morgenen, så tænder jeg emhætte på laveste trin, og lader den køre hele dagen. Grundet ny dampspærre er huset blevet ret tæt, og der trækkes hermed frisk luft ind fra ventilerne.

 Det med emhætten skaber undertryk i boligen og du får suget afgasning fra diverse byggematerialer (og radon) op i huset.

Edit: jeg har tænkt over det og er blevet i tvivl om det er rigtigt der jeg skriver. Læste det engang på Bolius men kan ikke finde linket mere!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Vi har genvex - ingen problemer..
da vi havde et "meget gammelt hus" - da kom udluftning af sig selv ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 03-11-2018 17:27:58

 Jeg installerede det selv. Små 16.000 for hele installationen. Et Genvex ECO 180.

 Kan se den ikke må stå et sted hvor temperaturen kommer under +10 grader. Hvor står din?

Har du så rør ud til alle rum i loftet? Hvordan ser det ud i loftet, der hvor rørene kommer ned?


Mvh. Christian M
 

Annonce

Så har du kigget på den forkerte model. Min kan stå på loftet da den er isoleret. Jeg har isoleret den yderligere dog.

Der er indblæsningsventiler i lofterne i rummene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 03-11-2018 21:45:18

Så har du kigget på den forkerte model. Min kan stå på loftet da den er isoleret. Jeg har isoleret den yderligere dog.

Der er indblæsningsventiler i lofterne i rummene.

 De 16000 kr, er det alt inklusiv? 

Dvs inkl rør ud til alle rum, isolering om rørene, afslutning i lofterne osv?


Mvh. Christian M
 

Jeg efterisolerede hele loftet med papiruld da jeg lagde nyt tag og lavede ventilation.

Jeg købte ventilationsanlægget som nyt på DBA. Der er jævnligt et nyt eller nyere anlæg til salg der. Det gav jeg kun 8000,- for. Rør, lyddæmpere, riste og ventiler købte jeg hos billigventilation.dk


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En billig og lavpraktisk løsning - vi sover eksempelvis med vinduet åbent og døren lukket til soveværelset året rundt. 

Kan ikke udstå den indelukkede fornemmelse der er i soveværelser uden ventilation. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis