Kan ikke fylde vand på gulvvarmeanlæg

Da det kneb med at varme huset op så jeg at der ikke var vand på gulvarmeanlægget. Som flere gange før satte jeg en slage på en hane, fyldte slangen med vand og satte den ballofixen(nederst tv). Derefter åbnede jeg for vandhane og ballofixen, så vandet kunne løbe ind. Der skete dog ikke noget - jeg kunne ikke høre noget vand løbe eller se trykket stige på manometeret under pumpen (pumpen var slukket mens jeg forsøgte at hælde vand på). Hvad er der galt? Hvorfor kommer der intet vand på anlægget?

Jeg har prøvet at åbne de to ballofixen til gulvvarmen for at se om der kom vand ud. Der kommer vand ud.

For mig giver det ingen mening, at der er et så stort et tryk, at jeg ikke kan hælde vand på anlægget samtidig med at manometeret viser, at der ikke er vand på anlægget. Kan det være noget luft i anlægget, der volder problemer?

Håber nogen har nogen gode forslag.

Da det kneb med at varme huset op så jeg at der... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg kan se, viser dit manometer ca. 4 bars tryk. Hvis du følger røret fra ventilen lige over kluden, ser det ud som om, der er en lukket ventil. Kan det evt. være årsagen. Har du for øvrigt direkte fjernvarme, eller hvor er varmeveksleren?


fase

Jeg har direkte fjernvarme. Der er lækage overvågning så jeg udlufter ikke med fjernvarme vand. Så risikerer jeg en opringning om utæt system. I stedet lukker jeg af på hoved stop haner.

Når jeg så udlufter gulvvarme kredse, sætter jeg slangen på fra vandhane på den ene fordeler, og slange til afløb på den anden. Alle kredse lukkes undtagen 1. Nu kan jeg skylle igennem med vandværks vand indtil det er fri for luftbobler. Det gentager jeg så indtil alle kredse har fået en skylletur. 

Bagefter åbnes igen til fjernvarme systemet, og det eneste der sker er at de får en smule "ny vand " blandet i deres vand. Helt uden betydning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til Søren. 

Efter pumpen har jeg en udlufter, som sidder højt oppe, se billede. Den ser fint ud, men om den virker ved jeg ikke. Skruen på toppen er løsnet ca. En omgang.

Nu har jeg sat pumpen på maks 35w i 10 minuttet. Det ændre intet på hvilke strenge, der er varme/lune.

Til Elmand. 

Det er absolut no-go at blande vandværksvand i fjernvarmevand, og det er ikke uden betydning. 

Hvis du har en taphane f.eks. på returen fra fjernvarmen, mellem hovedhanen og dit læksystem, kunne du tage vand derfra. Vandet fra varmeværkerne er behandlet for at undgå tæring m.v.

I varmeanlæg med varmeveksler er det rigtige at "stjæle" vand fra fjernvarmesystemet til påfyldning af anlægget.



Søren O

Ok Søren O: Der kan du have en pointe. Meen de 8-10 liter der er tilbage med rent vand den ene gang pr. 5 år. i mine gulvvarmeslanger, får vist ikke meget betydning i det store system. Men tak for rådet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu prøver jeg lykken. Påfyldning sker med den gennemsigtige slange og den grønne går i afløbet. Vandet løber lige så stille ud. Åbner jeg helt for den grønne slange kommer en massiv stråle ud.

Nu har jeg lukket helt for den grønne afløbet og sat pumpen på maks - nu venter jeg 5 minutter inden jeg lader vandet løbe igen. Sådan bliver jeg ved et stykke tid.


Det du har gang i nu er blot vandudskiftning, det fører ikke til noget.

Når du kan få en "massiv" stråle ud af den grønne slange, så har du tryk på dit anlæg - og altså også et defekt manometer. Det må du se at få skiftet, eller sæt et andet op, f.eks. på den ventil hvor du nu har den grønne slange.

Der sidder normalt automatiske udluftere på manifolden med gulvvarmeslangerne. Når dit anlæg har kørt et stykke tid, så prøv at mærke på slangerne om der er nogle der føles kolde. Så står der måske luft i slangerne. Første trin er at sætte pumpetrykket op, og lad det køre, f.eks. 0,5 time. Stop derefter pumpen. Er der manuelle udluftninger, så kontroller dem. Efter nogle minuter startes pumpen igen. Hvis det ikke hjælper, så skal alle gulvvarmekredse spærres af. Der sidder sikkert en reguleringsventil i manifolden hvor der ikke er aktiatorer. Under det lille dæksel sidder sikkert en skrue beregnet til "umbraconøgle". Skruerne lukkes, men skri lige ned for hver enkelt hvor mange "omdrejninger" du laver, før hver enkelt ventil er lukket. Herefter åbnes hver enkelt ventil op een efter een, hvor pumpen skal cirkulere vand gennem kun en enkelt. Det løser normalt luftproblemet.

Det er meget vigtigt at der hele tiden er tryk på dit anlæg, så et velfungerende manometer er et must. God fornøjelse.


Søren O

Tak Søren. Jeg tror at du har ret og at manometeret er defekt. Udluftningen har givet mere varme og jeg har måtte skrue ned for varmen. Nu vil jeg se om jeg kan købe et manometer og sætte det på, så kan jeg trykket igen. Hvis det så viser sig at manometeret er defekt, så vil jeg nok vente med at få det skiftet til anlægget får service igen.

Jeg tog lige dækslet af og der er plads til en 4mm umbraconøgle. Så hvis der er strenge der ikke er blevet luftet ud, så ved jeg nu hvad der skal gøres.


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis