Kan ikke fylde vand på gulvvarmeanlæg

Da det kneb med at varme huset op så jeg at der ikke var vand på gulvarmeanlægget. Som flere gange før satte jeg en slage på en hane, fyldte slangen med vand og satte den ballofixen(nederst tv). Derefter åbnede jeg for vandhane og ballofixen, så vandet kunne løbe ind. Der skete dog ikke noget - jeg kunne ikke høre noget vand løbe eller se trykket stige på manometeret under pumpen (pumpen var slukket mens jeg forsøgte at hælde vand på). Hvad er der galt? Hvorfor kommer der intet vand på anlægget?

Jeg har prøvet at åbne de to ballofixen til gulvvarmen for at se om der kom vand ud. Der kommer vand ud.

For mig giver det ingen mening, at der er et så stort et tryk, at jeg ikke kan hælde vand på anlægget samtidig med at manometeret viser, at der ikke er vand på anlægget. Kan det være noget luft i anlægget, der volder problemer?

Håber nogen har nogen gode forslag.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder ikke rigtigt at du ikke kan få tryk på dit anlæg. Du er helt sikker på at du bruger de samme to ventiler som du plejer? Du skal fylde vand på varmekredsen enten med vandværksvand, eller med vand som du tapper fra fjernvarmeværket.


Søren O

Jeg startede med at forsøge at hælde vandværksvand på den nederste ballofix (lige over kluden). Derefter har jeg også forsøgt på den øverste ballofix. Det er et år siden at jeg sidst hældte vand på, så om jeg husker rigtigt tør jeg ikke sige. Jeg synes dog at det virker rigtigt.

Det burde være ligegyldigt hvilken af de 2 ventiler du fylder vand på. Er du sikker på at dit manometer virker? Det er ret almindeligt at de går i stykker. Med 0 tryk som manometret viser vil vandet "næsten ikke" kunne løbe ud af dine ventiler, så "sprøjter" vandet ud vil jeg tro at du har et defekt manometer.


Søren O

Den ene ende af slangen på den øverste Altså den fordelerrør med de grønne telestater. 

Den anden ende på en vandhane. Det ser ud til at du har nogle meter slange liggende i venstre side, de må jo være beregnet til at nå en hane et eller andet sted

Inden du sætter slangen på fordeler røret fylder du slangen fra vandhanen, så kan du jo også se om der kan komme noget derfra 

Det er vel ikke en udendørs hane som du allerede har vinterlukket ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til Søren. Hvis det var manometeret der var i stykker ville det vel ikke betyde noget, men der er ikke varme eller kun lidt varme i de yderste hjørne af huset? Skruer jeg fuldt op for varmen i hele huset, så er det kun gulvet i køkkenet (tættets på fjernvarmen) som bliver mere varmt end det plejer.

Annonce

Til ev elmand. Slange sætter jeg på under vasken i bryggerset. Så åbner jeg for vandet og lader det løbe til der ikke er luft i slangen, så bukker jeg slangen - lukker for vandet og så skruer jeg slangen på ballofixen, og så åbner jeg for vandet og ballofixen. Der kan vel ikke være for lidt tryk i vandværksvandet?

Dit manometer viser O - det svarer til intet tryk. Dit vandværksvand liggert sikkert på 2-3 bar. Hvis der har manglet tryk i dit anlæg, kan der være luftlommer som skal luftes ud.


Søren O

Til Søren. Du tænker en udluftning af gulvvarmeanlægget kunne være en løsning? Det har jeg også tænkt, men er lidt forsigtig, for hvis jeg kun kan få lukket vand ud og jeg ikke kan få fyldt op, så bliver det nogle kolde dage. VVS folk i mit område har travlt for tiden, så de kommer ikke med dags varsel. Det kan være, at jeg må prøve at lufte systemet ud i morgen.

Nyt spørgsmål: hvordan lufter man et gulvvarmeanlæg ud? Hvordan sikre man sig at alle kredse bliver udluftet? Skal man på en eller anden måde udlufte hver kreds for sig?

Der plejer at sidde automatiske udluftere på manifolden ved gulvvarmeslangerne. Hvis du har kolde kredse, så prøv at sætte pumpetrukket op på max. Er det ikke nok, kan det blive nødvendigt at lukke for alle gulvvarmekredse undtagen den ene som skal udluftes.


Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis