Forkert montering klink - hvad nu?

Hej alle sammen, jeg fik for 1.5 år siden lavet klinkbeklædning på min tilbygning i hardieplank af en profesionel håndværker. Det er lavet med 3 cm. Overlæg. Usynlig skrue ca. 1 cm under kant og synlig facadeskrue 2 cm over kanten på overlapbræddet. Det betyder at den synlige skrue næsten er kørt igennem den usynlige skrue. Jeg er blevet gjort opmærksom på det af nogle andre tømrer som siger den synlige skrue skulle have siddet 4 cm. Over kanten på overlapbræddet så det ikke kørte igennem underlægsbræddet. brædderne kan nu ikke arbejde og risikere at knække. 

Er der nogle som kender mine rettigheder. Kan jeg forlange at få lavet det om selvom det ikke er knækket igennem byggaranti? Han mener ikke selv det er forkert. Han er med i byggaranti. 

Dbh

Rune


Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De gode råd du har fået en ved klink beklædning med træ. Hardyplank går jeg ud fra er et cement baseret produkt ( eternit ) og så er det noget andet. De arbejder ikke noget særligt imellem sol og fugtig vejr.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige erstattet alt træbeklædning på vores hus med fibercement/eternit, og jeg har kun sat de semi-synlige sorte skruer på det allerøverste bræt. Hvorfor er der lavet synlige skruer undervejs? Så man ikke kan "vippe" dem, og derved komme til at knække?

Selve brædderne/pladerne 'arbejder' ikke som træ. Det kan forskallingen måske gøre, men det må være minimalt.

Jeg har monteret alle gavle med Ivarplank, som svarer til dit produkt. Overlap med 30 mm og skrue i forboret hul 10-15 mm fra overkant. Det er alt. De synlige skruer skal ikke monteres. Hvis planterne er korrekt monteret, flytter de sig ikke.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis