Gammel bordsav gør mig sindssyg

Da jeg overtog mit hus fik jeg nogle gamle snedkermaskiner med. Bl.a. en gammel Slejpner bordsav. Den kørte fint i starten, men da jeg skiftede klinge begyndte maskinen at give problemer. Den slog alt strøm i huset fra. 

Jeg forsøgte at skifte tilbage til den oprindelige klinge, men det hjalp ikke rigtig. Der sidder sådan nogle små afstandsskiver ved klingen som jeg muligvis ikke har sat på samme måde som før. Men kan det virkelig være det der er problemet? Jeg tænker om de skal sidde på en bestemt måde for måske at modvirke vibrationer der så evt. kan få maskinen til at gå i baglås.  Bare en teori, for jeg synes det er mærkeligt at den pludselig ikke virker. 

Håber på et mirakel herinde da jeg virkelig har brug for en bordsav til mit nuværende projekt med nyt køkken og hjemmelavet bordplade. 

Får jeg ikke skidtet fikset må jeg nok investere i en ny sav. 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det sikringerne der slår fra, eller er det fejlstrømsrelæet ?

Køre den de 400, eller 230 volt?


Vi prøver igen, i morgen --

Den kører på 400 v og slår relæet fra. 

Jeg har kigget på kablerne for at se om der var noget synligt galt.  Men måske skulle jeg kigge lidt nærmere på den del. Ved bare ikke helt hvad jeg skal kigge efter. 

Du skal kigge efter om du mekanisk kan have snittet i en kabel. Åbne motorens klemkasse og se om der er en ledning der er beskadiget, kommet i klemme i låget eller ? ? Du kan meget nemt have rykket i kabel så den er såret på en skarp kant lige inden for motorens forskruning. 

Ellers ville jeg afmontere de 3 faser i motorens klemrække og lade dem stritte ud til hver side. Så tænde som forsøg. Holder relæ til det så er det sikkert motoren der er stået af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når det er fejlstrømsrelæet der slår fra, har det ikke noget med klingen at gøre.

Så det er en fejl i dit stik/kabel, eller i selve motoren.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det har ikke noget med klingen at gøre, at saven "slår" sikringerne. 

Du skriver afstands skiver? Hmm.

Prøv at tag et foto og uploade her af dine skiver. (det kan være reducer ringe) Eks. fra 30 til 25 mm. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg lå og tænkte lidt på det her i nat (ja, det er den slags jeg laver om natten) og fik den idé at jeg lige vil prøve at koble den til et andet kraftstik. Så kan jeg hvert fald fastslå på hvilken side jeg skal fejlsøge. Er det på maskinen så kan jeg evt. prøve at skifte kablet, hvis det ellers er til. 

Må lige kigget på det når jeg kommer hjem. Kunne være så godt hvis saven kunne bruges i weekenden hvor der skal laves bord.  

Jeg kommenterer kun på slåfejl når det medfører et smil. Så en lille drille kommentar herfra.

I oplægget skriver du at du skal lave BORD men nu skal der laves JORD   

Hvordan gør man det med en bordrundsav   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-11-2018 11:50:49

Jeg kommenterer kun på slåfejl når det medfører et smil. Så en lille drille kommentar herfra.

I oplægget skriver du at du skal lave BORD men nu skal der laves JORD   

Hvordan gør man det med en bordrundsav   

 Du er sgu hurtig, for jeg rettede fejlen indenfor 30 sekunder 😂

Se hvad jeg kan...

Jeg bukker og takker for de gode råd. Selvom det bare var en løs ledning, så havde jeg nok ikke fundet den hvis ikke det var fordi I havde fortalt at det helt sikkert var et problem med ledningerne. Jeg var sikker på problemet lå et andet sted. 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis