Erfaring med forsatsvæg i gasbetonhus

Er der nogen der har god/dårlig erfaring med at bygge indvendige forsatsvægge (isolering, skelet, dampspær, forskalling og beklædning)? 

Her tænker jeg på skimmelsvamp, hvad enten man har oplevet det eller ej.



Mvh. Christian M
 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg havde et hus af gasbeton ville jeg helt klart efterisolere udvendigt. Gasbetonhuse er dejlig lige og det vil være nemt at  lime og dyvle isoplader på væggene og derefter pudse. 

Du spare en masse bøvl indenfor. Med afrensning af tapet opsætning af skellet , isolering en super tæt dampspærre plader fodlister tapet og maling. Udvendig kan du gøre det i det tempo som nu passer dig. Man undgår helst indvendig isolering pga faren for skimmelsvamp på den nu endnu koldere ydervæg.  Men self det kan gøres.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 01-11-2018 13:36:16

Hvis jeg havde et hus af gasbeton ville jeg helt klart efterisolere udvendigt. Gasbetonhuse er dejlig lige og det vil være nemt at  lime og dyvle isoplader på væggene og derefter pudse. 

Du spare en masse bøvl indenfor. Med afrensning af tapet opsætning af skellet , isolering en super tæt dampspærre plader fodlister tapet og maling. Udvendig kan du gøre det i det tempo som nu passer dig. Man undgår helst indvendig isolering pga faren for skimmelsvamp på den nu endnu koldere ydervæg.  Men self det kan gøres.

 Så det handler om at dampspærren skal være 100 procent tæt, så er der ingen risiko? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Prøv at låne denne bog hjem fra biblioteket  Fugt i bygninger". SBI anvisning 224.   Jeg har selv indvendig isolering på en ydervæg lavet før jeg læste den ovennævnte bog. Jeg forsøgte da at gøre dampspærren så tæt som jeg nu kunne men rensede feks ikke gl tapet og klister af som er guf for skimmel. Efter at ha læst den ville jeg ikke selv kaste mig ud i mere indvendig isolering. Men det jeg har lavet får nu lov at være. Efterfølgene isolerede jeg udvendigt da der er alle de tidligere nævnte fordele ved det.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvis du vil isolere indvendig, så kig på ytong multipor, forhandles blandt andet i Bauhaus.

Så fortsætter du i samme materiale som muren, og fugt kan vandre ud gennem denne.


Elektronikteknikeren
kovas skrev den 01-11-2018 20:24:51

Ja hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Prøv at låne denne bog hjem fra biblioteket  Fugt i bygninger". SBI anvisning 224.   Jeg har selv indvendig isolering på en ydervæg lavet før jeg læste den ovennævnte bog. Jeg forsøgte da at gøre dampspærren så tæt som jeg nu kunne men rensede feks ikke gl tapet og klister af som er guf for skimmel. Efter at ha læst den ville jeg ikke selv kaste mig ud i mere indvendig isolering. Men det jeg har lavet får nu lov at være. Efterfølgene isolerede jeg udvendigt da der er alle de tidligere nævnte fordele ved det.

 

Hvornår isolerede du indvendigt? Og har du tjekket for siden om der er skimmel bag dampspærren?

Hva kostede det at isolerer udvendig?


Mvh. Christian M
 

Det er nok 28 år siden jeg lavede det indvendigt. Nej jeg har ikke kigget bag dampspærren da det vil være en destruktiv operation. Men jeg kan se på den mur at det er hårdt for den at nu står helt alene uden opvarmning indefra (det er et gammelt dårligt opført hus fra 20-erne) Jeg har overhovedet ingen begreb om hvad det kostede med det udvendige. Det er lavet over flere år og med forskellige materialer. Vores hus er så skævt og dårligt muret at påklistring af isolering med efterfølgende puds ikke var muligt. Så det er noget træskelet. Nye vinduer flyttet ud vindspærre og billig træbeklædning.  Sådan et gasbeton hus er jo en helt anden sag.

Du kunne da få et tilbud hjem på udvendig isolering. Hvor du angiver hvor meget du selv vil lave. Evt er det bare sprøjte pudsen som en prof skal lave.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også