Berlingo støjer ved gas/slip gas og ved bremsning

gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Min Berlingo 1,6 benzin 2003 er begyndt at støje, når man giver gas eller hvis man slipper gaspedalen hurtigt eller når man bremser. Jeg kan ikke høre noget, når jeg holder stille. Først troede jeg, at det var udstødningsrøret der stødte på oppe under motoren, da beslaget var tæret over. Men det var det ikke. Jeg spændte det fast midlertidig med et spændebånd. Jeg overvejede så om det kunne være gearskiftestængerne. Der sidder i alt 3 stænger med kugleforbindelser og et par af dem er der meget slør i, så måske kunne det sidde og rasle. Må der være slør i disse tre stænger?  Jeg fik herefter bilen op på 2 donkrafte, så jeg kunne holde stille og køre med forhjulene. Nu kunne jeg stå ude ved motoren og give gas og slippe gas.  Så opdagede jeg at motoren bevægede sig voldsomt, når jeg gav gas eller slap gas og med den lyd, som jeg kunne hører når jeg kørte i bilen. Samtidig så jeg på de 3 stænger til gearskiftet, men det var ikke dem der bevægede sig. Så hvad er årsagen til at motoren bevæger sig voldsomt og giver sådan en bankende lyd når der gives gas eller når gaspedalen slippes hurtigt eller når der bremses i bevægelse.

Med venlig hilsen







GBN
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2200
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Motor og gearkasse ophæng.

Hvis motoren drejer meget om sig selv, er det ofte gearkasse ophænget.

Elektronikteknikeren
uldal
uldal
Indlæg: 4038
Postnr: 6500
uldal uldal

motorophæng er revnet (det er gummi)

 

gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Det lyder rigtigt med motorophæng, bilen har kørt 254000 km. I følge Owners Workshop Manual er der tre forskellige ophæng, men jeg kan kun se de 2 til højre, så det sidste må sidde under batterikassen. Det øverste som er nemmest at komme til består af en stor gummipude, som motoren hviler på og så er der 2 mindre side gummipudder, som skal optage støde frem og tilbage. Jeg kan se, at der på de 2 side gummipudder er cirka 1 mm luft imellem gummi og metallet som gummiet skal støde imod.  Uden at vide det, så vil jeg tro at der slet ikke skal være luft der? Det anden motorophæng til højre sidder helt nede i bunden og er svær at komme til. Det har form at et hjul på højkant med en bolt igennem. Så det må optage tværgående stød/bevægelser. Det sidst ophæng som sidder i venstre side kan jeg ikke lige se. Men hvis ophængene skal skiftes, så skal man vel skifte alle sammen samtidig?  Nogen der ved om det er svært at skifte og hvordan man griber det an?


Med venlig hilsen







GBN
Søren O
Søren O
Indlæg: 2105
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det er ikke den sværeste opgave at skifte ophængene, men med en så gammel bil skifter du blot det ophæng som fejler noget. Du skal bruge en god dunkraft til at understøtte motor / gearkasse når du fjerne et ophæng.

Søren O
uldal
uldal
Indlæg: 4038
Postnr: 6500
uldal uldal

Motorophæng som dine, er gummi, der er vulkaniseret sammen med montagebeslag for oven og neden. Efter en del år med rykken frem og tilbage, samt alderdom, slipper gummiet. Jeg ville skifte dem alle, hvis Du vil beholde bilen mere end et år mere. Men find en lift, så er det ingen sag.

 

gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Ja, jeg hæller også til, at man skifte alle sammen, når man nu er igang, og så dyre er de vel heller ikke. Hvor er det mon bedst at købe motorophæng? Jeg har ikke mulighed for at låne en lift, men jeg har mulighed for at komme til en lille smøregrav, hvis det kan være en fordel? 

Med venlig hilsen







GBN
gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Jeg tror følgende ophæng er slidt, fordi der er luft imellem gummi og stål. Prøv at se:



Måske er det svært at se på billederne, men jeg kan se at der er cirka 1 mm luft imellem gummi og stål.

Uden at have forstand på det, vil jeg mene at slet ikke må være luft imellem gummi og stål.
Er der nogen der kan bekræfte det?

Med venlig hilsen







GBN
Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2200
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Ja gummiet skal være vulkaniseret sammen med stålet. Der kan også være revner som først viser sig ved bevægelse, så prøv at skubbe motor op og ned for at kigge efter bevægelse og lyde.

Elektronikteknikeren
gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Jeg er kommet i tvivl om det er motortophæng det er galt med. Jeg fik den ide at udligne spilderummet på det højre ophæng ved at skyde 2 stk 2mm vinkler ind for at udligne spilderummet.  Prøv at se:

Men desværre hjalp det ikke. Jeg prøvede at køre lidt frem og tilbage. 

Prøv at lyt ikke så meget se: 

https://photos.google.com/photo/AF1...ilL8n6aK3u

  




Med venlig hilsen







GBN
gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Nej koblingen virker jo fint.  Hver gang jeg bremser lidt hårdt, kommer lyden. Hvis jeg skal prøve at beskrive lyden,  så lyder det som om der komme et slag på en tom beholder et sted ude foran til højre. 

Med venlig hilsen







GBN
gbn
gbn
Indlæg: 114
Postnr: 5474
gbn gbn

Øv, ingen andre forslag. Jeg bliver snart indkaldt til syn.

Med venlig hilsen







GBN
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. gas og ilt
    Lav-Bil
  2. Gas
    Lav-Båd
  3. Motoren "dør" når jeg gir gas!!
    Lav-Bil
  4. Puch tomgang og gas
    Lav-Motorcykel
  5. gas brænder og lugt
    Lav-Hobby