Pensionsmodregning.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

De 60.000 kommer fra, at jeg får modregnet i min folkepension fordi jeg har den omtalte pensionsordning.

Jeg surmuler på ingen måde over min situation, det er bare sådan den er.

fase
Pizzabager
Pizzabager
Postnr: 2750
Pizzabager Pizzabager
ev elmand skrev den 31-10-2018 15:09:19

Pizzabager:  selv om du endnu er ung, så er det faktisk der man skal tage stilling. Vil man ryge og rejse pengene op, for at sige det firkantet ( eller inverstere i kunst, frimærker og mønter) OG få pensionstillæg, boligydelse, medicintilskud m.m. ELLER vil man sætte ind på pensionsopsparing med de fordele det giver, Og så sidde og surmule over at naboen får mere fra det offentlige. 

ja jeg arbejder jo i staten, så har også en normal arbejdsmarkedspensionpå 15%, og den er vist ganske glimrende. jeg regner ikke med jeg skal leve af havregrød når jeg engang går på pension om 28 år(hvis politikerne ikke opskriver pensionsalderen endnu mere)

Det positive ved at have sin egen pensionsopsparing er jo så at jeg kan bare gå pension lidt tidligere og undvære folkepensionen indtil jeg fylder de 70,5 år som de siger jeg skal være..

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Fabrin .

Er stadig ikke med. Hvis man ser på https://seniorhaandbogen.dk/okonomi...kepension/ Så skæres der først i grundbeløbet ved 322000kr i arbejdsindtægt som jeg ser det så skelnes der mellem arbejdsintægt og pensionsudbetaling.

Det er ikke for at snage i din økonomi men hvis de 60000 er fordi du har lønarbejde så kan man vel ikke sammenligne med den dame som får 22000 mindre af tillæget fordi hendes pensionsudbetaling er på ca 150000. Grundbeløbet bliver nedsat med 30% af indtægten over 322000, men hvis man har en fuld arbejdsindtægt så behøver man vel heller ikke folkepension, eller man kan vælge at udskyde den som elmanden har gjort.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Næ.. man skulle bo i Rusland skulle man. Der går man på folkepension allerede som 60-årig, et levn fra kommunisttiden - og gud nåde trøste den politikker der forsøger at ændre på den rettighed.   

Kender en der har arbejdet på Grønland i 30 år. Han købte hver år et Skagen maleri når han var i DK. Der hvor han var udstationeret var det så godt som umuligt at bruge penge, så da han kom hjem og gik på pension, købte han stort hus i Skagen, indbo, ny dyr bil mv. kontant. Han sælger hvert år et maleri og har en levefod de fleste håndværkere vil misunde.  Til gengæld får han ikke meget i folkepension. 

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Citat: man skulle bo i Rusland skulle man

Ja eller Grækenland, Italien eller et af de andre lande hvor det går " ufattelig godt"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin
ev elmand skrev den 31-10-2018 17:49:16

Citat: man skulle bo i Rusland skulle man

Ja eller Grækenland, Italien eller et af de andre lande hvor det går " ufattelig godt"

Ja om ikke andet så klimaet varmere. Men er økonomien ikke også ved at nå kogepunktet? Her går det godt send flere penge!

fase
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin
kovas skrev den 31-10-2018 15:48:47

Fabrin .

Er stadig ikke med. Hvis man ser på https://seniorhaandbogen.dk/okonomi...kepension/ Så skæres der først i grundbeløbet ved 322000kr i arbejdsindtægt som jeg ser det så skelnes der mellem arbejdsintægt og pensionsudbetaling.

Det er ikke for at snage i din økonomi men hvis de 60000 er fordi du har lønarbejde så kan man vel ikke sammenligne med den dame som får 22000 mindre af tillæget fordi hendes pensionsudbetaling er på ca 150000. Grundbeløbet bliver nedsat med 30% af indtægten over 322000 .

Kovas, folkepensionen er opdelt i to dele: Grundbeløbet, som er på ca. 5000 kr. og et tillæg som er afhængig af, om du har en indtægt udover folkepensionen. I mit tilfælde har jeg en pensionsordning, hvor man modregner i tillægget. Deraf den ovennævnte sum i modregning. Derudover bliver der beskåret i boligsikring og lign. ydelser. I mit tilfælde bliver der ikke modregnet i grundbeløbet, så god er pensionsordningen ikke.

fase
jhb
jhb
Postnr: 6780
jhb jhb

I 2018 er grundbeløbet 6237kr før skat, og pensionstillægget er 3333kr for gifte/samlevende, for enlige er den 6728kr, også før skat.

Så hvis man skal miste 60000kr i pensionstillæg, skal man være enlig.

Generelt er det for mange der snyder sig til mere hjælp end de egentlig har ret til, (ældrecheck, boligstøtte mv.), ved at gemme deres kontante formue af vejen f.eks. i en bankboks. Med den indlånsrente der er pt. er "tabet" minimalt.

Pizzabager, fint at du allerede på nuværende tidspunkt interessere dig for din(e) pensionsopsparinger, det skulle vi andre nok også have gjort, dengang. Du kan jo overveje om du ikke skal have pensionerne udbetalt som et engangsbeløb, i stedet for i månedlige rater, det er der jo visse fordele i. :-) 

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

"...udbetalt som et engangsbeløb, i stedet for i månedlige rater, det er der jo visse fordele i. :-) "

Jaa.. det er sku s.. r.. og krasse af før tid   

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Så hvis man skal miste 60000kr i pensionstillæg, skal man være enlig.

Det er man så desværre også blevet.

fase
Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager
jhb skrev den 01-11-2018 07:06:53

Pizzabager, fint at du allerede på nuværende tidspunkt interessere dig for din(e) pensionsopsparinger, det skulle vi andre nok også have gjort, dengang. Du kan jo overveje om du ikke skal have pensionerne udbetalt som et engangsbeløb, i stedet for i månedlige rater, det er der jo visse fordele i. :-)

Ja det vile jeg meget gerne, så var konen også sikret hvis jeg skulle stille træskoene 6 md efter jeg er gået på pension, men det er desværre kun en lille del af pengene der kommer til udbetaling med det samme jeg går på pension, resten er som en almindelig arbejdsmarkedspension så den betaler hver måned resten er livet, som jo er dejligt hvis jeg bliver 135 år, men ikke hvis jeg kradser af 6 md efter jeg er gået på pension, så får hverken jeg eller konen noget som helst ud af de 15% opsparet pension i 48 år..  Men er der ikke noget med hvis man skifter job til f.eks det private, kan man tage sit pensionsdepot med sig til et andet pension selskab?, for så kunne man sikkert få en anden slags aftale der. men den tid den sorg, jeg har som sagt stadig 28 år endnu, eller 25 hvis jeg går af som 67 årig. 

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg kender ikke alle pensions former, Men dem man har indbetalt til udbetales typisk med en værdi ved dødsfald til " nærmest pårørende ". Så skal man huske at få noteret på pensionen hvem der er " nærmest pårørende " Er man ikke gift f.eks. kan det sagtens være de arveberettige. 

m.v.h. Erik
Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager
ev elmand skrev den 01-11-2018 11:13:17

Jeg kender ikke alle pensions former, Men dem man har indbetalt til udbetales typisk med en værdi ved dødsfald til " nærmest pårørende ". Så skal man huske at få noteret på pensionen hvem der er " nærmest pårørende " Er man ikke gift f.eks. kan det sagtens være de arveberettige. 

Ja hvis jeg dør før jeg går på pension er der en forsikring som udbetaler noget,  men det er meget lidt i forhold til hvad depotet er,  er jeg derimod gået på pension får de intet.  alle mine indbetalte penge går til de andre som lever længere eend gennemsnittet

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Ok sådan er min privat tegnede pension ikke skruet sammen.

m.v.h. Erik
jhb
jhb
Postnr: 6780
jhb jhb

Min(e) heller ikke!

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Folkepension
    Jura, reglementer og krav
  2. penge fra Skat
    Jura, reglementer og krav