Forøge sokkelbredde/dybde til facadedør ...

Hej LDS

Grundet skift af døre som rykkes lidt længere ud, har jeg behov for lave husets sokkel under døren ca. 4 cm. dybere.

Jeg tænker en smule klæb på først, og så ellers bare et bræt/plade i hele højden, hælde sokkelpuds i og så lave pæn finish? Selvfølgelig med en smule hæld (10%).

Eller hvad siger i?

Pft.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der en murer til stede?
Havde tænkt mig at gå igang i weekenden da dørene ankommer om 1½ uges tid. Ellers må man jo som altid, prøve sig frem   

Hej C.M. 

Først syntes jeg du skal tage og grave et godt stykke ned, gerne til underkant af eksisterende sokkel. Hvis du bare støber ned mod jorden, er der chancer for at det vil løfte sig, når frosten går i jorden. Hvis soklen er meget langt i jorden, og du ikke magter at grave derned, så grav en 40-50cm ned, sæt støbeforskalling op, fyld beton i og afslut med en lecablok, for at kapilar-bryde. Husk at pudse lecablokken ud mod jorden, da en lecablok ikke er tæt. Når det er tørt tager du en flamingoplade (gerne 100mm tykkelse) og sætter ned foran soklen. Dette er for at holde frosten væk fra soklen, og derved mindsker problemer med frost ned mod det jord der er under det støbte. Flamingopladen skal ikke gå til overkanten jord, men afsluttes ca. 5-10 cm under terræn. 

Inden du begynder og grave osv. Så bank lige det puds af hvor du skal støbe, så det får ordenligt fat i den eksisterende sokkel. 

Nu er jeg ikke klar over, om der er kantisolering indvendig - men hvis det ikke er tilfældet, så tag lige en 15mm flamingoplade og sæt op mod eksisterende sokkel under døren, så du ikke har en træls kuldebro. 

Dette er lidt inspiration, så må bruge hvad du kan/vil

God arbejdslyst!

Hej Zenofexxx

Tak for kommentaren.

Jeg endte med at grave helt ned til bunden af soklen. Derefter skruede jeg en bjælke/forskalling på bunden af eksisterende dørkarm som lige nøjagtig gik til toppen af eksisterende sokkel. Svummede lidt klæb på og har så ellers bare brugt grå Weber 280 til jeg nåede de ca. 4 cm. Skruede forskallingen af igen, lavede pæn kant og generel finish. Det blev ganske fint.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis