grader på hustag

Jeg har et b6 bølge eternittag, har været oppe på taget og måle min tagryg med en gradmåler hen over ryggen og den viste 50 grader. Så det er vel kun 25grader hvis man skal bestille en ny rygningsplade. Og er det det samme ved et b5 tag.


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er det forunderlige at du faktisk skal måle tagets hældning og bestille rygning ud fra det. Med dine 50 grader er det jo 25 grader til den ene side og dermed har du en taghældning på 90 - 25 = 65 grader. Det er MEGET stejlt. og du kan ikke komme op på det uden hjælpemidler

Hvis dit hus er uden meget høj overetage, mon ikke du så har aflæst på den forkerte skala på vinkelmåler så det i stedet er 140 grader

Altså ikke en spids vinkel med stump vinkel. Så er taghældning 90 - 70 = 20 grader. 

Rygning findes fra 15 gr. til 45 gr.  

Rygning er det samme uanset tagflade hvis vi taler om den type uden bølger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg regner kun ud fra din måling, og kommer til 20 grader. Så har du kigget på forkerte skala på vinkelmåler. Om det er 20 eller 25 grader gør ikke den store forskel. Men så bør du bestille 25 grader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja hvis graderne er for meget. Hæver man vel bare højden på rygningspladen


 

Ja til en vis grad, men det skal jo passe med de gamle rygninger hvis det kun er enkelte der udskiftes. 

Men det er da rigtig at det er værre at få dem i for lille grad. Så skal de presses ned af skruer og det har eternit ikke alt for godt af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for hjælpen


 

Kan se på min grade måler at ved 50grader står der også 130grader og så passer dit regnestykke med de 25 grader


 

Åh ja det var der det gik galt. 

Jeg lavede lige hurtig denne 90 + 50 = 140 Men det er jo ikke sådan det hænger sammen. 

det er derimod 180 - 50 = 130 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis