Udluftning af gulvvarme - mere varme i enkelt rum?

Hej,

Lige et lille spørgsmål. Jeg har et mindre problem at jeg har en et gulvvarme system med 7 kredse. De 6 går til trægulv, mens den ene går til beton/flise gulv. på badeværelset Jeg vil gerne have fliserne varmere end det er på badeværelset. Min fremløb står pt. til 37 grader (Ja jeg ved det er for varmt, men ellers er der meget lidt varme på badeværelset).

Min tanke er derfor at få udluftet systemet. Der er en automatisk udluftning i fremløb. Den er helt åben. Men så er der også sådan en lille hvid en jeg kan skrue på i tilbageløb (Der kommer vand ud hvis jeg løsner den). Bør jeg åbne for den?

Andre råd til at få mere varme i badeværelset? Udover at hæve fremløbstemperaturen yderligere... Skulle ideelt set gerne have den sænket igen...

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når først rørsystemet er udluftet kan du ikke gøre mere. Hvis du vil have gulvets temperatur i badeværelset endnu højere, bliver du nødt til at lave gulvvarmesystemet om, så badeværelset forsynes for sig selv, evt. vis en "minishunt". Pas lige på med dine trægulve - hvor høj temperatur kan de holde til?


Søren O

 På den ene side af fordelere sidder telestater, som styres af  rumtermostater. Det er naturligvis nødvendigt at den til badeværelse er åbent stort set hele tiden. Hvis rumtermostat siger at det er varmt nok i det rum hjælper det ikke at køre med så høj en blandetemperetur. 

Det kan jo godt ske at dit flow er sat lidt for lavt på badeværelse, det reguleres på ventiler på den anden side af fordelere. Fra anlæggets start er det indreguleret efter rørlængde i hver kreds. Med mere flow igennem i kreds til bad kan det nemt ske at du kan få mere varme den vej. 

Se først efter om der åbnet stort set hele tiden, og derefter ( et par dage efter at det er i orden) skrues op for flow, og meget gerne ned på temperatur. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for jeres svar.

Mit første spørgsmål var mere om det var udluftet. Men det er det nok tænker jeg.. Spørgsmålet var nok mere om man skulle lufte ud på retur også. Frem er luftet ud da den er automatisk.

Det jeg har minder i meget høj grad om dette setup. Det er vel ikke muligt sådan lige at ombygge så jeg kan få højere fremløb til badeværelset?

http://gulvvarmeshoppen.com/images/Danfoss_styresystem-p.png

Mit flow til badeværelse er skruet help op. Og har sat temperaturen på 30 grader så det ikke slår fra. Jeg har målt fremløb til 35 grader og retur til 34 grader. Overfladen på fliserne er dog kun 29,5. Og jeg kunne nok godt tænke mig den var 32-33 stykker.

Jeg har 2 lag laminat gulv hvor der er trægulv (For at det passede i højden). De er selvfølgelig begge anbefalet til 27 eller 29 grader. Men spørgsmålet er om hvad der sker med det nederste lag laminatgulv (Som jo bliver mest udsat for højere temp). Hvis jeg måler overfladen på det øverste lag er den ca. det samme som rumtemperaturen. 22-23 grader. Men i disse rum bliver der ikke tilført ret meget varme da det er rimeligt isoleret. Så telestaterne åbner kun engang imellem.

Hvad tænker folk til mit sidste indlæg med info?

Jeg tænker at alt er ok. Du kan jo nok være lidt ligeglad med det nederste laminat gulv, om det trækker sig og laver lidt revner. Du må stille dig tilfreds med de 29 grader på fliser, hvis der ikke er mere at gøre i badeværelse med hensyn til isolering, tætne vindue m.m.

ELLER lave det om ved fordeleren, så denne ene kreds får en minishunt for sig selv, med blandetermostat, pumpe o.s.v. Den samme styring kan godt styre telestaten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svar 

Tænkte jeg lige ville chekke om det skulle luftes ud. Har åbnet for den hvide ventil nederst. Den siger sådan en hvislelyd konstant, imens vandet løber ud. Er det meningen? (NB. Der er åbnet for den autoamtiske udluftning for oven og den siger ingen hvislelyd)

https://imgur.com/a/xuzDoT0

Og video hvor man kan høre lyd

https://streamable.com/kpllf



Når du åbner en luftskrue, og der ikke straks kommer luft ud, står der ret sikkert ingen luftlomme ved udluftningen, så det hjælper ikke at tappe en masse vand af.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis