El Installation - Relæ til bådmotor via nøglekontakt

Hej Forum

Jeg har hen over vinteren, renoveret en styrpultbåd. Jeg har købt en torqeedo-motor på 24V, om skulle trække omkring de 75 ampere på fuld kraft. Jeg har haft liggende nogle relæ'er fra lastbiler og biler, som skulle kunne tage omkring 150-200 ampere, så det er ikke et problem, dog er det elektromagneten inden i relæet som er spørgsmålet, nemlig,  at det relæ jeg har fat i, er lavet til hurtig levering af ampere over kort periode. 

Jeg skal bruge et relæ, som er normalt åbent, og kan stå lukket over længere periode(ca. 5-6 timer). Relæet skal kunne åbnes og lukkes af en nøgle kontakt, på 12V med lille strøm? 

Hvor skal jeg kigge efter sådan nogle relæer, og er det overhoved et relæ'er jeg er på jagt efter, eller er det en anden slags relæ?

Håber der er nogle, som kan gøre mig lidt klogere på dette område. (PS. jeg kender en del til El-installation osv..)

Mvh Gustav

Hej Forum Jeg har hen over vinteren, renoveret en... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Et relæ til arbejdsstrøm er beregnet til "langvarigt" brug. Det lyder helt sansynligt at Bosch laver den type relæ. Det er ret sikkert ikke fabrikanterne af entreprenørmaskinerne der fremstiller relæerne.


Søren O

Så et relæ til arbejdsstrøm ville være en go ide? Hovedafbryder har jeg allerede, men jeg vil godt have, at man kan åbne og lukke for gennemgangen fra batterierne med min nøgleafbryder

Prøv at søge på startrelæ. Der findes en hel del relæer beregnet for havetraktorer, mindre entreprenørmaskiner o.l. Og de er til at betale.


Finnband
Søren O skrev den 29-10-2018 22:33:20

Et relæ til arbejdsstrøm er beregnet til "langvarigt" brug. Det lyder helt sansynligt at Bosch laver den type relæ. Det er ret sikkert ikke fabrikanterne af entreprenørmaskinerne der fremstiller relæerne.

 Arbejdsstrøm betyder en sluttekontakt og hvilestrøm betyder en brydekontakt.


fase
Gustav Bork skrev den 30-10-2018 08:36:21

Er du sikker på, at sådan et relæ, ikke er lavet til hurtigafladning, til f.ek.s startemotoren på bilen osv?

 Forstår ikke, hvad du mener med "hurtigafladning". Et startrelæ er et ret simpelt relæ med en kraftig sluttekontakt, der kan bære en meget høj strøm til en startmotor.


Finnband

Ja det er rigtigt. Men indeni et relæ, sider der en metalstang med en spille rundt om, som genererer et magnetfelt som får relæet til at lukke, når en styrestrøm løber igennem det. Men den spole brændersammen efter længere tid, da relæet kun er lavet til at tændt/lukket i kort tid. Sådan et relæ er jo ideelt for, starte motoren i bilen, da den motor trække en høj strøm i meget kort tid.

I min båd, skal relæet stå tændt/lukket i lang tid, da motoren kører over lang tid. 

Sludder, Gustav. Få hjælp af en fagmand.


Finnband

Så er der vist noget jeg har misforstået. Er det slet ikke sådan et relæ fungerer?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis