El Installation - Relæ til bådmotor via nøglekontakt

Hej Forum

Jeg har hen over vinteren, renoveret en styrpultbåd. Jeg har købt en torqeedo-motor på 24V, om skulle trække omkring de 75 ampere på fuld kraft. Jeg har haft liggende nogle relæ'er fra lastbiler og biler, som skulle kunne tage omkring 150-200 ampere, så det er ikke et problem, dog er det elektromagneten inden i relæet som er spørgsmålet, nemlig,  at det relæ jeg har fat i, er lavet til hurtig levering af ampere over kort periode. 

Jeg skal bruge et relæ, som er normalt åbent, og kan stå lukket over længere periode(ca. 5-6 timer). Relæet skal kunne åbnes og lukkes af en nøgle kontakt, på 12V med lille strøm? 

Hvor skal jeg kigge efter sådan nogle relæer, og er det overhoved et relæ'er jeg er på jagt efter, eller er det en anden slags relæ?

Håber der er nogle, som kan gøre mig lidt klogere på dette område. (PS. jeg kender en del til El-installation osv..)

Mvh Gustav

Hej Forum Jeg har hen over vinteren, renoveret en... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Korrekt.


Elektronikteknikeren

Korrekt at der skal være 0 gennemgang. Det er der når speeren står i 0.

Relæet skal jo i dette tilfælde ikke afbryde under drift, men som tænding on/off.


Elektronikteknikeren

Det billigste er nok en mosfet med gatesignal fra nøglen.

f.eks.

https://elektronik-lavpris.dk/p106721/irfp4110pbf-n-ch-100v-120a-370w-00045r-to247ac/


Elektronikteknikeren
Gustav Bork skrev den 29-10-2018 07:59:49

Det er nemlig korrekt. Jeg skal kunne åbne og lukke for relæet med min nøgle afbryder som maks kan tåle en strøm på 10A>. Hvor kan jeg finde sådan nogle SSR relæ’er? I danmark, eller skal jeg kigge i udlandet?

Tak

Mvh Gustav

 Så vidt jeg forstår trådstarter, vil han også kunne lukke for strømmen med sin nøglekontakt, og her egner MOSFET og det foreslåede relæ sig ikke.

Annonce

Altså hvis der skal opnås komplet adskillelse uden nogen form for lækstrøm så er det kun et relæ der duer.

Selv om en fet i praksis ikke vil lække noget strøm af betydning.

Er det tilfældet?

Men som startspærre med nøgle, vil en fet du ganske glimrende.


Elektronikteknikeren

Okay.. en FET? Så hvad er det helt præcis jeg skal kigge efter, du viste mig tideligere et SSR relæ? Du sagde noget med at det var lavet til 230 VAC, og noget med nogle frekvenser osv... Er det overhovedet muligt, at få fat i et relæ, som jeg kan åbne og lukke for med min nøgleafbryder på 12V, som kan holde relæet lukket over lang periode? 

Mener at en del entreprenørmaskiner kører med et sådant "hovedstrømsrelæ". Når nøglen drejes "klapper" relæet, og alle strømforbrugete er tilsluttet indtil nøglen drejes tilbage. Jeg kender dog kun relæer med 24 v styrestrøm.


Søren O

Kan du sende mig nogle links til dem, da jeg allerede har flere forskellige DC-DC (12-24v) transformere😀. Men det er præsic sådan nogle relæer som du omtaler, jeg kigger efter, dog kun til med styrestrøm på 12 eller 24v!


Jeg lavet lidt research på internettet. Jeg har fundet et relæ som f.ek.s kaldes for ''BOSHE relæ, arbejdsstrøm'' betyder det, at relæet er lavet til at arbejde over længere tid, lad os sige over flere timer, eller er disse relæ'er lavet, til start el-motoren i bilen?

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis