El Installation - Relæ til bådmotor via nøglekontakt

efry
efry
Postnr: 2730
efry efry
Gustav Bork skrev den 29-10-2018 07:59:49

Det er nemlig korrekt. Jeg skal kunne åbne og lukke for relæet med min nøgle afbryder som maks kan tåle en strøm på 10A>. Hvor kan jeg finde sådan nogle SSR relæ’er? I danmark, eller skal jeg kigge i udlandet?

Tak

Mvh Gustav

Så vidt jeg forstår trådstarter, vil han også kunne lukke for strømmen med sin nøglekontakt, og her egner MOSFET og det foreslåede relæ sig ikke.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Altså hvis der skal opnås komplet adskillelse uden nogen form for lækstrøm så er det kun et relæ der duer.

Selv om en fet i praksis ikke vil lække noget strøm af betydning.

Er det tilfældet?

Men som startspærre med nøgle, vil en fet du ganske glimrende.

Elektronikteknikeren
Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Okay.. en FET? Så hvad er det helt præcis jeg skal kigge efter, du viste mig tideligere et SSR relæ? Du sagde noget med at det var lavet til 230 VAC, og noget med nogle frekvenser osv... Er det overhovedet muligt, at få fat i et relæ, som jeg kan åbne og lukke for med min nøgleafbryder på 12V, som kan holde relæet lukket over lang periode? 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Mener at en del entreprenørmaskiner kører med et sådant "hovedstrømsrelæ". Når nøglen drejes "klapper" relæet, og alle strømforbrugete er tilsluttet indtil nøglen drejes tilbage. Jeg kender dog kun relæer med 24 v styrestrøm.

Søren O
Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Kan du sende mig nogle links til dem, da jeg allerede har flere forskellige DC-DC (12-24v) transformere😀. Men det er præsic sådan nogle relæer som du omtaler, jeg kigger efter, dog kun til med styrestrøm på 12 eller 24v!

Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Jeg lavet lidt research på internettet. Jeg har fundet et relæ som f.ek.s kaldes for ''BOSHE relæ, arbejdsstrøm'' betyder det, at relæet er lavet til at arbejde over længere tid, lad os sige over flere timer, eller er disse relæ'er lavet, til start el-motoren i bilen?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Et relæ til arbejdsstrøm er beregnet til "langvarigt" brug. Det lyder helt sansynligt at Bosch laver den type relæ. Det er ret sikkert ikke fabrikanterne af entreprenørmaskinerne der fremstiller relæerne.

Søren O
finnband
finnband
Postnr: 2670
finnband finnband

Tja, det enkleste, billigste og mest driftssikre forslag er vel stadig den manuelle hovedafbryder som foreslået af Je_ns. Er der egentlig andre ulemper end at nøglen er lidt stor at have i lommen ?

Finnband
Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Så et relæ til arbejdsstrøm ville være en go ide? Hovedafbryder har jeg allerede, men jeg vil godt have, at man kan åbne og lukke for gennemgangen fra batterierne med min nøgleafbryder

finnband
finnband
finnband finnband

Prøv at søge på startrelæ. Der findes en hel del relæer beregnet for havetraktorer, mindre entreprenørmaskiner o.l. Og de er til at betale.

Finnband
Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Er du sikker på, at sådan et relæ, ikke er lavet til hurtigafladning, til f.ek.s startemotoren på bilen osv?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Søren O skrev den 29-10-2018 22:33:20

Et relæ til arbejdsstrøm er beregnet til "langvarigt" brug. Det lyder helt sansynligt at Bosch laver den type relæ. Det er ret sikkert ikke fabrikanterne af entreprenørmaskinerne der fremstiller relæerne.

Arbejdsstrøm betyder en sluttekontakt og hvilestrøm betyder en brydekontakt.

fase
finnband
finnband
finnband finnband
Gustav Bork skrev den 30-10-2018 08:36:21

Er du sikker på, at sådan et relæ, ikke er lavet til hurtigafladning, til f.ek.s startemotoren på bilen osv?

Forstår ikke, hvad du mener med "hurtigafladning". Et startrelæ er et ret simpelt relæ med en kraftig sluttekontakt, der kan bære en meget høj strøm til en startmotor.

Finnband
Gustav Bork
Gustav Bork
Postnr:
Gustav Bork Gustav Bork

Ja det er rigtigt. Men indeni et relæ, sider der en metalstang med en spille rundt om, som genererer et magnetfelt som får relæet til at lukke, når en styrestrøm løber igennem det. Men den spole brændersammen efter længere tid, da relæet kun er lavet til at tændt/lukket i kort tid. Sådan et relæ er jo ideelt for, starte motoren i bilen, da den motor trække en høj strøm i meget kort tid.

I min båd, skal relæet stå tændt/lukket i lang tid, da motoren kører over lang tid. 

Vil du være med? Log ind for at svare.