El Installation - Relæ til bådmotor via nøglekontakt

Hej Forum

Jeg har hen over vinteren, renoveret en styrpultbåd. Jeg har købt en torqeedo-motor på 24V, om skulle trække omkring de 75 ampere på fuld kraft. Jeg har haft liggende nogle relæ'er fra lastbiler og biler, som skulle kunne tage omkring 150-200 ampere, så det er ikke et problem, dog er det elektromagneten inden i relæet som er spørgsmålet, nemlig,  at det relæ jeg har fat i, er lavet til hurtig levering af ampere over kort periode. 

Jeg skal bruge et relæ, som er normalt åbent, og kan stå lukket over længere periode(ca. 5-6 timer). Relæet skal kunne åbnes og lukkes af en nøgle kontakt, på 12V med lille strøm? 

Hvor skal jeg kigge efter sådan nogle relæer, og er det overhoved et relæ'er jeg er på jagt efter, eller er det en anden slags relæ?

Håber der er nogle, som kan gøre mig lidt klogere på dette område. (PS. jeg kender en del til El-installation osv..)

Mvh Gustav

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo også bruge en batteriafbryder, de koster ikke mange kr, og kan ment klare belastningen.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er nemlig korrekt. Jeg skal kunne åbne og lukke for relæet med min nøgle afbryder som maks kan tåle en strøm på 10A>. Hvor kan jeg finde sådan nogle SSR relæ’er? I danmark, eller skal jeg kigge i udlandet?

Tak

Mvh Gustav

Her f.eks.

https://www.conradelektronik.dk/p/halvlederrel-1-stk-gefran-gq-90-60-d-1-3-la-1409867


Elektronikteknikeren

Okay, det ser jo meget fint ud👍🏽I beskrivelsen står der, at koblingspænningen må maks være på 600VAC. Min elektriske motor kører på, 24 VDC så det ville godt kunne virke, korrekt?

Og styrespænningen kan være 3-32VDC, går ud fra, jeg bare kan gå direkte fra batteriet via nøgleafbryderen til relæet?


Tak for hjælpen

Mvh Gustav

Ja, du kan aktivere den med de 24vdc. Den kan sagtens lede DC også, men den typiske applikation vil være AC i industrien som de er udviklet til. I virkeligheden leder den DC i begge retninger, hvorfor den kan lede AC, det er sådan de er bygget op.

I datasheet står der anbefalinger til montering med henblik på varmeafledning.

Det optimale ville være at finde et til ren DC, da du så ikke betaler får en funktionalitet du ikke skal bruge, du kan evt. kigge videre på siden.


Elektronikteknikeren

Ja lige præsic. Jeg var engang ud på en større sejlbåd, som havde en elektrisk 48v dc motor. Han brugt faktisk noget slags relæer som jeg vist nok husker hedder noget med “ solonoid contactor” på engelsk. Kunne det være en ide, at kigge efter sådan nogle? Eller har de samme problem som mit relæ, med elektromagneten overopheder?

Som du sagde med afkøling af SSR relæet, så har jeg en aluminiumsblok som man kan sende vand igennem, som man er omringet af, når man er ude og sejle)


En Kontaktor er et stort industri relæ, og kan også fungere, dog er der mekanisk slid, som ikke findes i et SSR relæ.

Men helt sikkert også noget du kan gå efter. 


Elektronikteknikeren

Okay. 

Så sådan et SSR relæ, fungerer faktisk ved brug af en masse mosfet/transistors?


Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis