Opvaskemaskine kalker

Opvaskemaskinen kalker til hele tiden.

Selvom vi bruger kalk tabletter og citronsyre, så kommer kalken hurtigt retur efter en uges tid.

Gør vi noget forkert?


Mvh. Christian M
 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har været inde og se på vandets hårdhedsgrad i dit område (6700) og kan se at den er det samme som i mit område (6780). Jeg har aldrig haft problemer med kalkaflejring i vores opvaskemaskiner eller på service - >30 år med opvaskemaskine.

Selvfølgelig har du huske at fylde filter salt på, men hvor meget bruger maskinen, (jeg fylder ca. 1½ kg på hvert ½år)? Tidligere har jeg brugt opvaskemiddel i pulverform, men nu bruger jeg kun Rema 1000 Mikro Tabs eller andre mærker hvis de er på tilbud.

Hvad med dine naboer, har de problemer med kalk i opvaskemaskine, (der kunne jo være et eller andet galt med din maskine, det var også derfor jeg nævnte hvor meget salt jeg brugte)!

Hvis du Googler efter "hvid kalk i opvaskemaskine" kommer der hint til hvad der kan være galt - også hvordan du afgør om det er kalk eller salt aflejring.

Jeg bruger altid 65° programmet, måske bruger du et spare program.

Håber du få løst problemet.

Mvh - JHB

Måske har du løst det i mellemtiden, men hos os sker det, når "vandvejene" og slangerne er for beskidte. Så får vi fejl i30 med vand inde i bunden under maskinen (som om der er en læk; pumpen kører og kører, og den kan ikke vaske). 

Hvis man tager sidebeklædningerne af, kan man komme til det panel i plast der fører vandet op på siden af maskinen til toppen og diverse vandindtag til selve vaskerummet. Det piller jeg af og renser slam ud af det. Mekanisk arbejde med piberensere, et stykke ledning, flaskerenser, masser af skoldhed vand, salt eller andet der opløser fedt. Og tålmodighed!

Slangerne løsner jeg (de sidder med klips, så det er nemt) og masserer dem godt. Du kan også lige tjekke dem for om de er møre og snart revner. Så hælder jeg vand ind i bunden af maskinen, så det skyller ud gennem slangerne. Husk en balje under. Der vælter slam ud, man tror det er løgn, hvor beskidt noget, der vasker rent, kan være indeni. Så kører jeg en tur med citronsyre med alle husholdningens glas i maskinen. Så er vi klar igen!

Egentlig en træls opgave, men alligevel meget tilfredsstillende, især første gang hvor jeg troede vi skulle bruge penge på en reparatør, og det så viste sig, at man bare skulle gøre den ren.


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis