Fugt i et hus

Jeg har jævnligt en mindre diskussion med min kone og kollegaer om tørring af tøj og håndklæder indendørs. De mener det altid og uden undtagelse skal være ude.

Men jeg mener det kommer an på hus og fugtmængder og at det ikke behøves være generelt.

Vi sætter da også tørrestativ ud og lader vinden tørre det meste.

Men ind imellem når vejret gør det umuligt, så sætter vi det på det isolerede og opvarmede kældergulv.

Når jeg har været i bad, hvilket også er i kælderens nye badeværelsee med gulvvarme, så  lukker jeg døren til badeværelse og lader den fugtstyrede blæser lufte badeværelse ud.

Er jeg hjemme åbner jeg også vinduet.

Det våde håndklæde jeg har brugt og som jo kun er lettere vådt lader jeg hænge og tørre over en dør i kælderens vaskerum med gulvvarme.


Min kone er ikke meget for at tørre tøj i kælderen eller at jeg lader våde håndklæder hænge.

jeg har sådan en Netatmo vejrstation som bl.a. kan måle fugt.

Når den står i stuen siger den i dag

Fugt ude 79%

Inde 50% 


Flytter jeg den i kælderen sammen med et stativ nyvasket vådt tøj siger den efter 1 time stadig 79% ude men 53% inde.

Klart er den steget i forhold til stuen i stueetage.

Men 53% i en kælder med vådt vasketøj er vel ikke noget man skal bekymre sig om og dermed generelt ikke bekymre sig om at have begrænset mængder tøj til tørre ?


PS. Vi har tørretumbler men bruger den kun til dyner og puder.





Katmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vasketøj skal UD. Selv i frostvejr tørrer det og får en fantastisk duft. Når det regner har du vel en carport. Badeværelset skal have gennemtræk. Så tørrer det 10 gange hurtigere ud. Dine fugtmålinger skulle du prøve at tage i væggene i kælderen i stedet.


 

Jeg er nok helt uden for pædagogisk rækkevidde, vi tørre tøjet på stativ i stuen, eller det som ikke tåler tumbler, vi har aldrig haft nogen problem med det, hvor er det man får øje på problemerne hvis de er der? fugtighed i huset er forresten normalt

uldal skrev den 28-10-2018 19:13:01

Vasketøj skal UD. Selv i frostvejr tørrer det og får en fantastisk duft. Når det regner har du vel en carport. Badeværelset skal have gennemtræk. Så tørrer det 10 gange hurtigere ud. Dine fugtmålinger skulle du prøve at tage i væggene i kælderen i stedet.

 i frorstvejr er fugtigheden helt nede og det tørre fint, her i efteråret er den derimod meget høj og tøjet tørre rigtig langsomt, og selv når det har hængt der længe og man tager det ind, føles det stadig små fugtigt..

Med en relativ fugtighed indedørs på 53% - så er det fint at tørre tøj indenfor. Det afgørende er at der ikke kommer kondens på indersiden af vinduerne (Koldeste steder i huset).

Normalt kan en stor batch vasketøj på 6 kg - som indeholder måske 4 kg vand tørres på 1 døgn. Da luft kan indeholde op til 20 gram/m3 og udeluften indeholder måske 10 g/L - så skal der udskiftes 4000/20*2=400 m3 luft - 100% mætning af luften.

I et alm hus hvor der er et luftskifte på 2-20 volumener per døgn - så fjernes nemt 4000 gram vand via luften. Et hus på 140m2 og med 2½-3 meter til lofter er ca. 400 m3.

Tænk også på at hver person udleder måske 1-2 kg vand per dag - og at der er yderligere fordampning fra toiletter, madlavning - så burde det være fint at tørre tøj inden døre. Specielt når RH indenfor er så lav som 53%.


Det er lige det jeg mener, hvis ellers min Netatmo måler rigtigt.

Men jeg føler heller ikke mit hus er fugtigt eller nogen sinde har været det.

Kælder har altid været meget tør.

Konklusion må være som jeg også hele tiden har sagt.

Tør gerne tøj ude... giver god mening.

Men vær ikke bange for at tørre inde, hvis huset kan tåle fugtigheden.


PS. Mine kældervægge har jeg fået målt fugt i og der er ikke noget i den ene ende af huset.

I den anden ende væk fra vaske / badevær. område var der i nederste 0,5 meter på grund af opstigende grundfugt.

Men ikke så meget at det var problematisk.


Katmus

Nogen gange er det svært at overbevise folk som har en følelse overfor noget, og mener at det nok er sådan det er - selv om man forsøger med data og argumenter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis