Varmeveksler "løber tør" for varmt vand

Jeg får mit brugsvand fra en varmeveksler der er koblet til fjernvarme, og har inden for den sidste måned oplevet at det varme vand slipper op når jeg tager brusebad. Det samme gør sig gældende i andre vandhaner i huset, så det er ikke bruserens blandingsbatteri der er noget galt med. 

Når først det varme vand er nået frem til bruseren, er der 1-2 minutter hvor temperaturen omkring 45 grader, men derefter ryger temperaturen ned på 30-35 grader.

Jeg har renset snavsopsamleren på fjernvarmevandet for at sikre at det ikke er manglende fjernvarmevand der er problemet, men det har ikke hjulpet. Jeg har også prøvet at skrue helt op for returvands termostatet, ligeledes uden positiv effekt.

Varmeveksleren er en Danfoss Redan Akva Lux II.

Jeg spekulerer på om varmeveksleren kan være kalket til, men jeg har kun haft den i 3 år, og forstår ikke hvordan den så kan levere varmt vand det første minut, hvor vandet løber.

Er det muligt at et af termostaterne i varmeveksleren kan være i stykker?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alt er muligt. Når det varme vand slipper op kan du jo mærke om der er afkøling på fjernvarme siden. Den kan jo være stoppet selvom sien er renset


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er stor afkøling på fjernvarme siden, også når brugsvandet bliver koldt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis