Badeværelse Ny 1. Sal

Hej. 

Jeg er i gang med at lave helt ny 1. Sal, på nye spær og bjælkelag. Der skal laves 4 værelser, badeværelse og et teknik/depot rum. Jeg skal snart til at isolere bjælkelag og ligge 25 mm spånplade med spor. Planen var at ligge hele gulvet i en flade, også sætte skillevægge derpå bagefter. Men afløbet i badeværelset skal jo ligge 3 cm lavere end tilstødende rum.

Må gulvet udenfor brusekabinen være i niveau med rum ved siden af, hvis jeg laver en kant i brusekabinen på 1.5 cm og så 1.5 cm fald til rist? Eller skal jeg have savet af alle spær for at komme under gulv ved siden af? 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2 ting: gennemgående gulve transporterer mere støj. Hvorfor hæver du ikke alle andre gulve istedet de 30 mm.


 

uldal skrev den 28-10-2018 05:13:51

2 ting: gennemgående gulve transporterer mere støj. Hvorfor hæver du ikke alle andre gulve istedet de 30 mm.

 Tanken med at ligge gulvet gennemgående, var at det er nemt at pille en skillevæg ned i gavlværelserne også ligge dem sammen engang i fremtiden når der bliver behov for mindre rum. Men dette kan jeg jo stadig gøre i værelserne 

Det selvfølgelig en mulighed at hæve hele gulvet i resten af huset, jeg er bare bange for at tage for meget højde i skunken. Der skal være 2 værelser i hver gavl på 3 meter hver i breden. Men 3 cm fra eller til, vælter selvfølgelig ingenting. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Vi lavede også komplet nu 1 sal hvor der skal være badeværelse (Rom blev ikke bygget på en dag 😊). Og vi har også gennemgående spånplade gulve over det hele og er på ingen måde generet at lyd bliver transporteret. Vi har selvfølgelig de grønne fiber måtter under top gulvet. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvad gulvhøjden er i de tilstødende rum, er i princippet underordnet.

Det afgørende er at den vandtætte kant under/ved dørtrinnet er min 30 mm højere end overkanten af gulvafløbet.

Vedhæfter kopi af side 20 fra SBI-anvisning 265

Jeg har lavet værelser og bad på 1 sal i 1984 bad renoveret ca. år 2002 Der var jeg ikke opmærksom på dette. Så nu i forbindelse med stoppet rør til bruser og ønske om at hæve loft i køkken under laves det om nu. Derfor har jeg pillet gulv op i bruseniche og skal have skåret af de spær det gælder. Der en lagt dobbelt så mange spær ind som oprindelig men alligevel skruer jeg regler på siden. 

Fra 1 marts skal jeg til at lave en overetage hos noget nær familie på samme måde som trådstarter. Dog ikke med ny tag og spær. Der skal de regler naturligvis overholdes, og det bliver ved at skære af bjælkelag og forstærke resten. 

Du skal nok indrette di på en måde så du undgår faldstamme fra toilet kommer på tværs af bjælker Hvis du skal have ført mindre rør eller lignende på tværs i konstruktionen kan du kigge på posi joist bjælker LINK . Det er med en gitter konstruktion der tillader det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for svar alle sammen. Jeg hæver gulvet i de andre rum. Sådan et gammelt hus er ikke muret i vatter, så jeg skal alligevel have rettet 45 mm op på 18 meter.  

Jeg har lige et spørgsmål om opbygning af gulv på badeværelset og højden. 

Jeg vil have svejset vinyl, som gulvbelægning (laves selvfølig af autoriseret) jeg har købt 25 mm spånplade med 20 mm spor til gulvvarme, her i skal der varmefordelingsplader, slange og gulvpap. Men kan jeg bruge en 12 mm gulvspånplade som mellemgulv, når vinylen er svejset og derved vådrumsmenbram? Eller skal jeg bruge gulvgips? Og hvilken tykkelse? Det er jo afgørende for den færdige gulvhøjde 

Man behøver ikke at rette op i vater på så langt et stykke. Det mærkes ikke. Men hvis det hjælper dig i badeværelse så er det naturligvis en vej at gå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-10-2018 22:42:46

Man behøver ikke at rette op i vater på så langt et stykke. Det mærkes ikke. Men hvis det hjælper dig i badeværelse så er det naturligvis en vej at gå.

 Jeg har lige målt efter med både laser og retskinne det er et helt jævnt fald på 4,4 cm på 12 meter. Så det må være 3,6 mm pr meter(3,6 promille), er det ikke noget du ville gøre noget ved? De sidste 6 meter er det helt jævnt

Selvfølgelig skal der rettes op i videst muligt omfang - ellers straffer det bare senere.

Gulvgips er bedst til varmetransport, men er i tvivl om hvorvidt vinylen hæfter bedre eller værre på dette, det må din gulvmand kunne svare på. På træ er der ad åre en tendens til at det slipper men ved ikke om det er det samme som på gips? (el beton for den sags skyld eg. institutionsgulv).

En enkelt ting at være opmærksom på derudover er at sporpladerne ikke har samme bæreevne som alm gulvspån så her skal du måske have noget forstærkning under da de ikke nødvendigvis kan bære alene - valgte selv at bruge noget tyk forskalling.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-11-2018 08:54:36

Selvfølgelig skal der rettes op i videst muligt omfang - ellers straffer det bare senere.

Gulvgips er bedst til varmetransport, men er i tvivl om hvorvidt vinylen hæfter bedre eller værre på dette, det må din gulvmand kunne svare på. På træ er der ad åre en tendens til at det slipper men ved ikke om det er det samme som på gips? (el beton for den sags skyld eg. institutionsgulv).

En enkelt ting at være opmærksom på derudover er at sporpladerne ikke har samme bæreevne som alm gulvspån så her skal du måske have noget forstærkning under da de ikke nødvendigvis kan bære alene - valgte selv at bruge noget tyk forskalling.

/BOFH

 Ja, jeg er med på at det skal rettes op i videst muligt omfang, og havde også fået reglar hjem til det. Men med et jævnt fald på 3,6 mm pr meter uden det bure op og ned på længenden, og ingen fald på breden på 6 meter, er det så noget man ligger mærke til? Værelserne bliver 5,5x3 meter, så det er jo kun 1,98 cm det stiger pr værelse. 

Jeg er med på bæreevnen er dårligere, producenten foreskriver 12 mm spånplade imellem sporplade og vinyl for at styrke bæreevnen. Mit spørgsmål er om en spånplade kan bruges under vinyl i vådrum, eller om jeg skal have gulvgips? Og hvor tyk et lag gulvgips for at det har samme bæreevne som 12 mm spånplade 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også