Temperaturforskel på udsugning og indblæsning

Hej.

Jeg har for ca 6 måneder siden monteret et genvex energi eco 180 i vores hus, som efter sigende skulle have en virkningsgrad på op til 96%. Nu er der så ca 4 grader udenfor. Og udsugning siger 21.7 og indblæsning siger 17.4 grader. Der er knap 4 grader forskel. Jeg kan ikke finde andre steder hvor de skriver om det. Men håbede på at der måske var nogle her der kunne fortælle mig at der er normalt eller ikke🤔 hvis virkningsgraden skulle være 96% , så skulle de to temperaturer efter mit hovede da ligge tætter sammen. Eller????

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De 96 grader er nok “brutto”, dvs der sker et varmetab undervejs til trynerne. Der kan også være monteret rør med forkerte diametre i forhold til bygningen.


 

 temperaturen bliver målt i genvex anlægget og ikke ude ved studserne og rørene er dimensioneret som de skal. Det er nok bare mig der bekymrer sig for meget. For der er fint varmt i huset. Men i går aftes inden jeg gik i seng, skruede jeg lige anlægget ned på trin 1. For at mindske gennemløbshastigheden. Og det resulterede så i at temperatutforskellen nu her til morgen kun var 1.5 grader istedet for 4 grader👍😊 men så må jeg jo se om ruderne stadig forbliver dugfri. Der var ikke noget her til morgen ihvertfald.

Du kan se grafen for varmegenvindingsgraden i aggregatets manual. Der er mange faktorer der spiller ind lige fra dimensionering, afstande, isolering og gennemstrømshastighed.

Jeg har et lignende anlæg og er godt tilfreds. Jeg skruer også ned på trin 1 når der er rigtig koldt og om vinteren skruer jeg ned for trin 2 i opsætningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er det ikke fordi virkningsgraden skal regnes i Kelvin frem for Celcius?

Det betyder da virkelig noget at lægge 273o til, så 20o C = 293o K. Men det er jo fysik, så jeg tror at du har ret.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis