plastik under betonlag ved nyt terrændæk

Jeg har haft murerfirma til at udgrave ca 30 kvm, ilægge nyt isolering og rionet og påmonterere gulvvarme (der har været autoriseret vvs til denne del) jeg ser nu i samme dag de støber at de har lagt et lag plastik mellem gulvvarmerør og flydebetonen. Jeg spørger til dette da jeg ikke mener det er normal praksis. Han fortæller dog at det plejer de at gøre. så betonen ikke render under isoleringen og løfter denne. 

Jeg har talt med en murer som fortæller at man ikke plejer at gøre sådan.

Det jeg mangler er om nogle kan fortælle mig om det har nogle konsekvenser fremadrettet eller om det er ligegyldigt. Her tænker jeg især på fugt der spærres inde, da der også skal fugtspærre på beton inden laminatgulv. 

i får lige et par billeder til lidt lettere at kunne se hvad jeg mener. 

Pft.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

slet ikke nogle der kan svare?

Jeg havde ville nok vente på at en af de professionelle ville svare på det her. 

Det er ikke en fremgangs måde jeg ville bruge. Hvis jeg forstår det rigtig, så har du nedefra: isolering, hævet rionet, med varmeslanger monteret på, og derover plast med beton over.

Hvordan vil rionet så komme til at sidde oppe i beton som det er beregnet til. Du skal nok få varme i gulvet, med rionet får ikke den styrkende virkning i beton.

Det er en dårlig undskyldning med tæthed nedad, for isolering skal jo være så tæt at det ikke løber ned. Jeg er heller ikke tilhænger af flydebeton i alle konstruktioner, man kan med fordel lægge almindelig beton, og så bare rette det af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mureren fortæller der er lagt rionet på igen efter plastiklaget, hvilket jeg dog er ret skeptisk overfor, da materialerne hele tiden har været ved huset og så meget ekstra rionet har der ikke været! 

Det lyder lidt mærkeligt. Isoleringen må have været kastet ned med masser af revner som følge deraf. 

Jeg har heller aldrig set noget lign med det plastik der kommer op der. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er pt. igang med at lave terrændæk, har aldrig læst/hørt om denne metode. Det lyder meget mærkeligt, så har du i princippet et lag rionet uden betydning under din beton. 

Annonce

Ligger rionettet under plastikken??

Uhadada...Det skal du kræve lavet om! Med tiden vil der opstå kedelige revner i dit nye gulv.


 Certificeret Statiker

Jeg ser lige at der også lægges fugtspærre på oversiden! Det betyder at betonener "låst" mellem 2 membraner. Beton afgiver vand når det hærder. I starten sker der stor vandafgivelse, som efter noget tid aftager i takt med at betonen hærder. Denne hærdning sker dog fortsat over en lang årrække, og hvis fugten ikke kan slippe ud, så risikere du at der opsamles fugtophobning i konstruktion, som i værste fald gør at vandet trænger ud til væggene - der jo i niveau med betondækket ikke er beskyttet af en membran, og ved kappilar virkning suges op i disse og dermed giver grobund for følgeskader.


EDIT: Ok nederste membran går op forbi væggene! Det var da "heldigt"! Du vil stadig få vand under membranen hvilket jo er skidt!


 Certificeret Statiker

Det er dog den mest "bøvede" terrændækskonstruktion jeg har set!

Jeg tvivler som dig på, at der er lagt et ekstra lag rionet i.

På denne måde er dine gulvvarmeslanger ikke i kontakt med betonen, og afgiver dermed varmen dårligere.

Hvis der ikke er et ekstra lag rionet i betonen, har du i princippet et gulv som i 1970'erne der slår store revner.

I princippet skal en fugtspærre lægges under varmeslanger (man er dog nødt til at fravælge dette).

Få fat i mureren hurtigt, da det er nemmere at fjerne betonen nu, end om nogle dage/uger!

Vil i mene der er nok til at få en byggesagkyndig ud og kigge og starte en syn og skøn sag, når mureren mener det er ganske korrekt? Han vil skrive under på der ligger et ekstra lag rionet, men jeg stoler stadig 0% på ham. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis