Radiator størrelse -

Jeg synes ikke de radiator vi har i huset holder rum / rummen lune selv om de er sat på 4.

Stuen er f.eks 9x4m = 36kvm

Der sidder 2 radiator i rummet på 90x60cm alder ukendt da vi købte huset i januar 2017


Findes der en tommel regel for en radiator størrelse så man kunne optimer hjemmet. 

Vi oplever dette problem i hhv. I vores stue, 2 børneværelser. 

Huset har solide vægge på 37cm, begge gavler er efterisoleret med 150mm papiruld. 

Kræver det nye radiator, termostater, etc. 

Huset har fjernvarme

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er dine radiatorer kolde i bunden? Er det tilfældet, så prøv at se om din fremløbstemperatur er høj nok 50-60°.


fase

Når de ikke er kolde i bunden, tyder det på, at der er gennemstrømning i radiatoren. Prøv at øge fremløbstemperaturen til f.eks. 65°, og se om det hjælper.


fase

Under foudsætning af det er dobbelt radiator så er er størrelse på de to stueradiatorer nok i underkanten. da de hver max kan yde omkring 985 watt, svarende til at de hver opvarmer ca. 15 - 16 m² Altså ialt max 30 - 32 m².

Frank, skal vi ikke lige se, om vi kan få radiatorerne til at yde noget mere ved at sætte fremløbstemperaturen op.


fase

Jo men det ændre jo ikke ved hvad radiatorene max kan yde.   

Mon det er de rigtige radiatorventiler der er anvendt? Det kræver selvfølgelig man lige får tjek på om det er 1- eller 2-strenget anlæg.

Og hvordan ser man om det er de rigtige ventiler der er anvent  

Hvis du skruer max op for alle boligens radiatorer, og de sidste radiatorer på strengen er koldere end de første, så har du sandsynligvis 1-streng anlæg. Modsat er alle radiatorer lige varme har du 2-streng anlæg. 

Ps. 2 - streng ventiler på 1 - streng anlæg giver for lidt flow, og modsat 1 - streng ventiler på 2 - streng anlæg kan larme helt af helvede til. 

Så er det et 1-streng system jeg har for fyrer jeg fuldt op på alle er 1 sal mindre varm end stuen og der er intet der banker

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis