Ændre omdrejningsretning på søjleboremaskine ?

KSOR
KSOR
Postnr: 8210
KSOR KSOR
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 11:54:56

Den elektriske spærring kræver ingen plads, idet den laves med et par ledninger. Jeg kan forstå, at du på ingen måde vil oplyse noget om, hvor meget strøm din motor bruger  .

Intet problem, jeg gider bare ikke gå over på værkstedet for at se efter - men du kender da disse billige søjleboremaskiner - det er vel en 3/4 eller 1HP motor !

Mvh
KSor, Århus V
KSOR
KSOR
KSOR KSOR

Så spiller det !

Det var noget af en opgave, at få plads til kontaktorer, klemrækker og kabler inde i "hovedet" på boremaskinen, men det lykkedes !

Nu skal jeg så bare have lavet en "overlæg" til forpladen på kontrolboxen:

Mvh
KSor, Århus V
KSOR
KSOR
KSOR KSOR

Her er den så fuld monteret !

Mvh
KSor, Århus V
KSOR
KSOR
KSOR KSOR
KSOR skrev den 26-10-2018 16:47:09

PinkHenrik skrev den 26-10-2018 16:32:53

Jeg har engang på et maskinværksted set en "dingenot" der var monteret på en stor gammel søjleboremaskine beregnet på at lave gevind.
Boremaskinen kunne kun køre en vej, og "borede" ned når håndtaget blev påvirket (som en hver anden boring), og skar gevindet.
Når bunden så var nået, slap man håndtaget og "digenoten" slog så over så gevindtappen drejede sig ud igen. Altså en mekanisk løsning til at få snittappen til at løbe baglæns... jeg har aldrig set det senere, og har ingen anelse om den var blevet lavet på fabrikken eller om den kunne købes, men smart det var den, og jeg kunne nogle gange godt ønske mig sådan en til min lille hobby maskine   

jeg har en sådan fætter på størrelse med en prof. bænkboremaskine med firkantet "borepatron" og svinghoved - meget fin til at skære mange gevind hurtigt og uden at tappen knækker. Min har dog 3 stillinger - tryk for at skære, neutral for at standse og løfte for at skrue tappen ud igen - smart og hurtigt !

Hvis du er interesseret kan jeg sende dig et billede.

Jeg har ikke modtaget nogen mailadresse, så her kommer et billede:

Der er et rimeligt stort eftermonteret bord, en udligger, så den kan "nå længere" ud, og den har 2 hastigheder.

Er du interesseret, så skriv en privat meddelelse ;-))

Mvh
KSor, Århus V
PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Hejsa.
Der var andre der skrev i tråden hvad den "dims" blev kaldt (gevind apparat), så jeg har søgt lidt og fundet ud af at jeg ikke har mønten til sådan en indretning... så jeg nøjes med den gamle udgave til hånden   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. belysning med ur kontaktor
    Belysning
  2. Omskifter 230V
    Belysning
  3. Batteri omskifter..
    Lav-Båd
  4. Jeg har en ide..:P
    Over hækken
  5. Hvordan tilslutte danfoss kontaktor til elmotor
    Værktøj og maskiner