Ændre omdrejningsretning på søjleboremaskine ?

Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg tror det er af mærket TRU - som jeg gerne vil kunne skifte omdrejningsretning på.

Jeg vil bevare den eksisterende ON/OFF (grøn/rød) enhed - blot et simpelt tryknapsystem - til den "normale" omdrejningsretning - så sparer jeg jo en kontaktor til det formål - den er der jo allerede, og lad os kalde den MASTERSWITCHEN.

Det er ikke noget problem at indsætte et relæ med 2 sæt omskifterkontakter på 2 af faserne - når relæet IKKE er aktiveret, køres normalt, og aktiveres relæet, vendes omdrejningsretningen.

MEN ...

det er IKKE GODT, at det indsatte relæ kan aktiveres/deaktives medens maskinen kører. 

Derfor vil jeg gerne have, at det indsatte relæ KUN kan aktiveres/deaktiveres med MASTERSWITCHEN OFF - altså ingen spænding på systemet.

Jeg ved godt der er mange diagrammer at finde "derude", men de genbruger jo ikke min MASTERSWITCH, men lægger ud med 2 kontaktorer mm.... og så bliver det lige pludselig en dyr facilitet at lave på en så billig maskine.

Er der nogen, som har en ide til, hvordan det gøres ?




Mvh
KSor, Århus V
Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu jeg er ved at samle alt det elektriske, viser kvaliteten - eller rettere MANGLEN på kvalitet - af den originale ON/OFF masterswitch sig ... den fejler på at afbryde ALLE faserne, men ryster man den lidt afbryder den dem så ... rigtig go' kvalitet, må man sige !

Det viser sig, at den er holdt støvtæt med elektrikkertape over de ædlere dele, og den tape er efterhånden gået i opløsning og generer derfor fjedermekanismen, så den ikke afbryder rigtig - og hvad værre er, så er det forskelligt fra gang til gang, hvilke faser den afbryder eller ikke afbryder !!!!! ... hvordan kan sådan noget lort overhovedet godkendes til salg ??????

Nu er der vist ikke andet at gøre end at lave den "rigtige" løsning - godt man har delene på hylden - så er det bare, om der er plads i "hovedet" på maskinen.


Mvh
KSor, Århus V

Du kan rimelig nemt lave det sådan, at du kan skifte omdrejningsretning på din maskine. Forsyn den med en 3 polet omskifter, hvor du bruger de to poler til at vende to faser. Den sidste pol bruger du til at koble styrspændingen fra, så du skal trykke på startknappen for at sætte motoren i gang igen. Du opnår nu, at du får forsinket starten på din motor, så du ikke får store startstrømme, når du skifter omdrejningsretning. Din kontaktor/motorværn kræver så ikke mere plads end der kræves nu.

Det ville da for øvrigt være rart med et billede af kontaktoren.


fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 09:03:38

Du kan rimelig nemt lave det sådan, at du kan skifte omdrejningsretning på din maskine. Forsyn den med en 3 polet omskifter, hvor du bruger de to poler til at vende to faser. Den sidste pol bruger du til at koble styrspændingen fra, så du skal trykke på startknappen for at sætte motoren i gang igen. Du opnår nu, at du får forsinket starten på din motor, så du ikke får store startstrømme, når du skifter omdrejningsretning. Din kontaktor/motorværn kræver så ikke mere plads end der kræves nu.

Det ville da for øvrigt være rart med et billede af kontaktoren.

 Ja, det er jeg klar over - det svære er, at have komponenterne kraftige nok !

Omskifteren skal jo kunne bære strømmen.

Jeg vil så samtidig designe det så betjeningen vender "fremad" - oprindelig vender betjeningen, så man skal se den fra venstre side, når man står og borer - det har altid irriteret mig. Nu vil jeg sætte en kasse på siden af hovedet på maskinen, og sætte knapperne i denne kasse med front mod brugeren.

Men det har nu udviklet sig til en større ændring end jeg lige regnede med fra starten - så nu skal det laves rigtigt og med hensyntagen til alle irritationsmomenter !


Mvh
KSor, Århus V

Du har ikke skrevet noget om den strøm, omskifteren skal bære. Problemet ved kontakter er den største belastning ligger koblingsøjeblikket og ikke under belastning. El mand har vist et eksempel på en omskifter, som jeg gætter på kan bruges.Forøvrigt behøver du ikke flytte kontaktoren. Du kunne bygge omskifter og start stop knapperne ind i en kasse, som du placerer, hvor du finder det formålstjenligt.


fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 09:45:44

Du har ikke skrevet noget om den strøm, omskifteren skal bære. Problemet ved kontakter er den største belastning ligger koblingsøjeblikket og ikke under belastning. El mand har vist et eksempel på en omskifter, som jeg gætter på kan bruges.Forøvrigt behøver du ikke flytte kontaktoren. Du kunne bygge omskifter og start stop knapperne ind i en kasse, som du placerer, hvor du finder det formålstjenligt.

 Der ER slet ingen kontaktor af flytte - det er jo denne elendige ON/OFF masterswitch, som er så fejlbehæftet. at den ryger UD !

Jeg sætter en alu-kasse på siden og den vil samtidig dække hullet fra masterswitsen. 

2 kontaktorer kan lige være i hovedet på maskinen. 

På forsiden at alu-kassen (med front mod brugeren) vil jeg sætte en 3-state omskifter til TILBAGE-STOP-FREM, og en lampe, som lyser ved TILBAGE - her er et billede af komponenterne:



Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Ser kontaktorene ikke lidt klejne ud, eller snyder billedet?

Skulle du ikke have et tidsrelæ, på til at forsinke tilkoblingen af bak ?


Vi prøver igen, i morgen --

Når du ingen kontaktor har, kan du nøjes med en omskifter. I begyndelsen at dit indlæg fik jeg indtrykket af at der var en kontaktor. Noget med rød og grøn knap. Jeg kan se på dit billede, at det er 14A kontaktorer. Jeg kan se at du ikke har oplyst motorens driftsstrøm. Det er måske en hemmelighed. Hvis du vil bruge dem, så bør du lave det med gensidig spærring, så begge kontaktorer ikke ved et uheld kan kobles ind samtidig. Er du for øvrigt sikker på, at de viste komponenter kan være i den viste kasse.


fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 11:06:24

Når du ingen kontaktor har, kan du nøjes med en omskifter. I begyndelsen at dit indlæg fik jeg indtrykket af at der var en kontaktor. Noget med rød og grøn knap. Jeg kan se på dit billede, at det er 14A kontaktorer. Jeg kan se at du ikke har oplyst motorens driftsstrøm. Det er måske en hemmelighed. Hvis du vil bruge dem, så bør du lave det med gensidig spærring, så begge kontaktorer ikke ved et uheld kan kobles ind samtidig. Er du for øvrigt sikker på, at de viste komponenter kan være i den viste kasse.

Den oprindelige masterswitch er fejlbehæftet og den ryger UD, som jeg skriver !

De viste kontaktorer er rigelige til den motor - den "gensidige spærring" fås jo i den viste omskifter, som jo KUN kan få den ene XELLER den anden kontaktor til at trække . 

Der er fysisk ikke plads til også at lave spærringen "elektrisk" også. 

De to kontaktorer kan lige være i "hovedet" på maskinen.

Lampe og omskifter kan lige netop være i alu-kassen.

... og under ALLE omstændigheder er det bedre på ALLE tænkelige måder, end det lort maskinen havde i forvejen fra fabrikken !



Mvh
KSor, Århus V

Den elektriske spærring kræver ingen plads, idet den laves med et par ledninger. Jeg kan forstå, at du på ingen måde vil oplyse noget om, hvor meget strøm din motor bruger  .


fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2018 11:54:56

Den elektriske spærring kræver ingen plads, idet den laves med et par ledninger. Jeg kan forstå, at du på ingen måde vil oplyse noget om, hvor meget strøm din motor bruger  .

 Intet problem, jeg gider bare ikke gå over på værkstedet for at se efter - men du kender da disse billige søjleboremaskiner - det er vel en 3/4 eller 1HP motor !


Mvh
KSor, Århus V
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis