Ændre omdrejningsretning på søjleboremaskine ?

Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg tror det er af mærket TRU - som jeg gerne vil kunne skifte omdrejningsretning på.

Jeg vil bevare den eksisterende ON/OFF (grøn/rød) enhed - blot et simpelt tryknapsystem - til den "normale" omdrejningsretning - så sparer jeg jo en kontaktor til det formål - den er der jo allerede, og lad os kalde den MASTERSWITCHEN.

Det er ikke noget problem at indsætte et relæ med 2 sæt omskifterkontakter på 2 af faserne - når relæet IKKE er aktiveret, køres normalt, og aktiveres relæet, vendes omdrejningsretningen.

MEN ...

det er IKKE GODT, at det indsatte relæ kan aktiveres/deaktives medens maskinen kører. 

Derfor vil jeg gerne have, at det indsatte relæ KUN kan aktiveres/deaktiveres med MASTERSWITCHEN OFF - altså ingen spænding på systemet.

Jeg ved godt der er mange diagrammer at finde "derude", men de genbruger jo ikke min MASTERSWITCH, men lægger ud med 2 kontaktorer mm.... og så bliver det lige pludselig en dyr facilitet at lave på en så billig maskine.

Er der nogen, som har en ide til, hvordan det gøres ?




Mvh
KSor, Århus V
Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så spiller det !

Det var noget af en opgave, at få plads til kontaktorer, klemrækker og kabler inde i "hovedet" på boremaskinen, men det lykkedes !

Nu skal jeg så bare have lavet en "overlæg" til forpladen på kontrolboxen:


Mvh
KSor, Århus V
KSOR skrev den 26-10-2018 16:47:09

 jeg har en sådan fætter på størrelse med en prof. bænkboremaskine med firkantet "borepatron" og svinghoved - meget fin til at skære mange gevind hurtigt og uden at tappen knækker. Min har dog 3 stillinger - tryk for at skære, neutral for at standse og løfte for at skrue tappen ud igen - smart og hurtigt !

Hvis du er interesseret kan jeg sende dig et billede.

 Jeg har ikke modtaget nogen mailadresse, så her kommer et billede:

Der er et rimeligt stort eftermonteret bord, en udligger, så den kan "nå længere" ud, og den har 2 hastigheder.

Er du interesseret, så skriv en privat meddelelse ;-))


Mvh
KSor, Århus V

Hejsa.
Der var andre der skrev i tråden hvad den "dims" blev kaldt (gevind apparat), så jeg har søgt lidt og fundet ud af at jeg ikke har mønten til sådan en indretning... så jeg nøjes med den gamle udgave til hånden   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis