Fugebånd til træ/alu vindue - hvor skal det sidde?

Jeg skal have fugebånd omkring mine nye Outline træ/alu vinduer i kælder. Der er skifer sålbænk under. Fugebånd fordi de er diffusionsåbne. Huset er fra 1958. Bruger nok Starks RAW (ser ud til at være fra DAFA): https://www.stark.dk/raw-fugebaand-flex-33-m-sort?id=2280-9707073 

Outline skriver i monteringsvejledning at fuge skal sidde mindst 12 mm fra vindueskant - hvilket giver god mening, for at regnvand drænes væk.

Men hvor skal fugebånd sidde? Gætter på det er i det ca 5 mm dybe spor markeret med rød pil:

Sporet er ca 12 mm bredt, ca 20 hvis man tager den indre skråkant med.

Jeg har læst flere steder at det vil være bedst med bagstop + fuge nederst, mod sålbænk, aht slagregn. Er det korrekt? Hvad vil være bedst at fuge med - butyl fugemasse?


/Henrik

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fugebåndet skal monteres samme sted som fugen ville have siddet. Hvis der er mere end 7 g. fald på din sålbænk, skal du fuge. Brug en polymerfuge, altså alm. vinduesfugemasse 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har lige fuget mit nye Outline daylight vindue. De ser lidt anderledes ud end det du har der, da rammen på selve vinduet dækker over hele karmen. Men din fuge eller bånd skal i hvert fald kun gå til kanten af træ-karmen. Dvs ikke ud til eller forbi alu-rammen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis