Fugt i kælder

Hej Alle jer der ved så meget.

I mit projekt lav 70 sauna om til depotrum så finder jeg ud af at mit kælder hjørne bliver vådt når det regner og i den forbindelse tænkte jeg det kunne være utæt afløb fra nedløbsrør stoppet sandfang men det ser helt fint ud. Jeg ser så at ved samme hjørne af huset der er der store havedøre hvor der er en lunke i fliserne og tænker det er fordi vandet har bagfald mod huset og løber ned af væggen imellem jord og sokkel og trænger igennem min kældervæg den vej.

Hvis jeg skal komme det til livs kan jeg på nogen måde afhjælpe det ved at grave en rende langs huset eksempelvis med et dræn i bunden og der efter fylde den med småsten og føre vandet ud i haven i en faskine? eller bør jeg lave et aqudræn langs væggen i flise højde? og derefter lave flisebelægning med fald fra huset.

Omfangsdræn kommer ikke rigtig til at ske for der er 220 cm fra jordhøjde til kælder gulv og skal det helt der ned og ligge i ca 250cm under jord højde så vil det sprænge mit budget at skulle have nogen til at grave en meter ud af gangen og etablere det.

Er der nogen andre forslag?

Mvh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nu alligevel starte med at kontrollere den regnvandsbrønd lidt bedre. Hvis den er af cement, har de det med at knække/revne i “svanehalsen”, vanslåsen. Den kan du k7n inspicere, ved at grave de 1,25 m ned.


 

Uldal det vil jeg prøve jeg skal alligevel have gravet frit der omkring hvis jeg skal lave noget dræn.. men når jeg så har gravet området frit og alligevel skal ligge fliserne om hvordan kan jeg så sikre/forbygge så jeg har gjort hvad jeg kan inde jeg lukker det hele til igen.

Har selv haft regnvandsbrønd med knækket vandlås, på undersiden, med ingen synlig tegn på oversiden af vandlåsen. Den var kun utæt når det regnede.

Som ULDAL skriver kan du kun kontrollerer det ved opgravning, evt. fyld vand i brønden når du har gravet fri.

Hvis du skal have gravet ned for dræn, under kældergulv, med "minigraver" koster det for det første, en del. Det næste er at der skal graves en masse jord op for at det ikke skrider sammen. Det tredje er du skal også have plads til den jord du graver op.

Når huset er fra 70'erne er det ikke utænkeligt at der allerede er omfangsdræn.

Mit forslag går ud på at droppe Fitnesscenteret, og i steden fat skovl og spade.  

Har selv gravet op, med skovl og spade, for isolering omkring min kælder, det dybeste ca. 2,5 meter.

Fremgangsmåde:

Grav fri ca. 0,6 m ud fra kældervæggen, længde ca, 2,5 m, dybde ca. 1,6 m.

Placerer krydsfinerspladen, som vedhæftet pdf-fil og foto, med afstivning mod kældervæggen.

Når pladen er placeret, kan der graves videre, med en smal skove, skovlbredde12-15 cm, den næste ca. 1 m. Hele "humlen" ligger i at pladen har 2 hoved funktioner. For det første, pladen modvirker at jorden skrider sammen, det næste er at STÅHYLDEN i/på pladen bevirker at man ikke træder på jorden nedenunder. Jorden nedenunder vil skride sammen med der samme hvis man træder/står på den.

Det fugtige kælderhjørne viser også at væggen ikke er 100% tæt. Det vil alt andet lige også hjælpe med "drænplade" og evt. isolering.

God arbejdslyst, spørg hvis du vil vide mere.

Tak GSH for både forklaring og billeder.

Det virker bare så uoverskueligt at skulle så langt ned men det kan godt være der ikke er andet for. min tanke var bare når jeg vidste det var regnvand så måtte det være muligt at fange/dræne det væk inden det kom der ned og jeg ikke skulle ned i 2½ meters dybe og fik at vide man kun måtte grave en 1-1½ meter fri af gangen i længde med huset for at væggen ikke skulle flytte sig ud.

Der efter er det så drænplader på væggen og eventuelt dræn rør i bunden hvis der ikke er noget i forvejen?

Det lyder mærkeligt at væggen skulle kunne flytte sig ud, ved opgravning, i så fald må det være byggesjusk af værste skuffe.

Hvordan er din kældervæg lavet? Har du tegning af huset?

Typisk for et 70'er hus er kældervæggen bygget op af Leca-blokke, selvfølgelig den kan være lavet anderledes.

Det mest sikre er nutidens drænplader med isolering. I det lange løb er det arbejdet vær.

Dræn i bunden er nærmest et must, hvis ikke der er meget gunstige jordbund. Hvis ikke du kan få afløb for drænet kan du evt. lave en lille pumpebrønd.

Annonce

Jeg har taget et par billeder her.
Det eneste jeg ved er huset og kælderen opfylder BR72 Kap7,2 som der står der skal være dræn med mindre jordbund er drænende i forvejen. så det fortæller mig ikke ret meget.

Jeg har ikke tegninger på det så jeg kan ikke se om der er tegnet et omfangsdræn ind.

Det er legablokke som den er bygget af så det er nok ret typisk for den tid.


Det ser ikke så godt ud. Leca blokke var meget vanskelige at få 100 % tæt, med datidens metode, kun puds og tjære behandling.

Det er for mig uforstående at nogen kan påstå at væggen kan flytte sig ud, ved opgravning.

Du kan være heldig at din Kommune har tegninger. Evt. via en hjemmeside, som jeg ikke kan huske hvad hedder, måske andre har et indspark, hvad siden hedder?

Hvis der er lavet dræn, da huset blev bygger, hvad der er stor sandsynlighed for, vil drænet være ført til en eller anden form for brønd. Prøv at kikke i alle dine brønde.

Som sagt tidligere, opgravning, med drænplade, efter producentens anvisninger, vil på langt sigt være det bedste.

At prøve at tætne det inde fra, er i min optik, ren lappeløsning. Nej fat "tyren" ved hornet.

Væggen kan sagtens flytte sig hvis du graver for meget fri. Hvis du fjerne alt jorden så er huset jo bare stående frit. Hvis man så er uheldig har bygningen med tiden sat sig så vægten hælder lidt til den ene side og hvis hele den side så pludselig er fritstående kan man få et problem. Der er jo også en grund til at man ved bygninger uden kælder støber fundament sådan at jorden holder huset på plads. 

Men afstvningsplader hjælper. Jeg mener at rådet om en meter er for at gå med livrem og seler. Mange kloakmestre graver mere ud af gangen, men de har så også erfaring i at vurderer hvornår det er forsvarligt 


Ask

Ok jeg har været vores webarkiv igennem her i Gribskov og der er ikke tegninger af det.
Jeg tror jeg vælger at vente til efter jul og til foråret går jeg i gang med at grave det hjørne frit og så få lavet det korrekt en gang for alle så jeg ikke skal tænke på lappe løsninger.

Når jeg så graver der ned burde jeg isolere det udefra så vil indeklimaet i det rum blive brugbart til depot rum.

Tak alle for jeres billider og gode anbefalinger og så må jeg hellere gå med livrem og seler med hvor meget der graves ud.. 

Det kunne være jeg kunne grave 1½ meter af først og den sidste meter tager jeg så meter for meter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis