Hjælp til ledninger

Nogen der kan komme med en vurdering af dette loftudtag, vil gerne have en plafod monteret direkte oven på udtaget. Har dog ikke set dette før - noget jeg selv kan gøre eller skal der ringes til elektrikeren?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

har du fjernet samlemufferne fra nogle af kablerne ?? eller sad det hele sådan ?

Det er jo helt tydeligt at der har siddet et 50x50 lampeudtag, som har hængt fast i bræddekanten.
Tilbage i tiden var det meget normalt at der ikke var dåser bag, i loftet, men det kan også være at der sidder en gammel jerndåse deroppe.

Hvis dit spørgsmål går på hvordan du samler det igen, er mit svar at du skal bruge en prøvepind, så du kan finde ud af hvad der er fase-nul og tændledning.
Det er umuligt at sige noget ud fra farverne, da strømmen er ligeglad med hvad farve ledningen har   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lagde du mærke til hvilke ledninger der sad sammen i klemmer på udtag. Det var nok det første jeg ville iagttage. 

Men et forsøg kunne være at der er 3 blå ( sikkert nul ) som skal sættes sammen med samlemuffer, og med en ledning ud til din lampe. 

Så er der 3 brune som sættes sammen med samlemuffe og skubbes op i samledåse. 

Til sidst er der 2 sorte som er tændledning ( 2 stk fordi der sikkert er korrespondance på lampen ) De skal også sættes sammen i samlemuffe og med en ledning ud til lampe. 

Alle muffer spændes grundig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis