Jeg har fundet en togskinne i mit hus

dreamer81
dreamer81
Postnr: 8900
dreamer81 dreamer81

Hold på hat og briller. Den tidligere ejer har lagt en togskinne op istedet for en limtræsbjælke da de rev en bærende væg ned!

Mit spørgsmål er om jeg bør gøre noget ved dette, eller er en togskinne stærk nok til at bære den udnyttede overetage? Den spænder over ca4,5m 

Den er lagt op i 70'erne

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

hvis den har lagt der uden problemer siden 70'erne så ville jeg selv sove ganske roligt.....

karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Togskinnen kan nok bære 10 gange så meget som en limtræsbjælke

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Bare DSB ikke opdager det, og vil elektrificere strækningen           

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

En togskinne bærer meget lidt i forhold til dens vægt.

I værste fald har du en trampolin indbygget i loftet.  

Hvis du alligevel har blotlagt togskinnen kunne du overveje at udskifte den, med noget bedre bærende, f.eks. limtræ eller en decideret stålbjælke.

Med en IPE-stålbjælke får du mest bæreevne pr. kg. jern. Dog skal stålbjælken beklædes for brandbeskyttelse, hvorimod limtræ ikke skal.

Evt. smid nogle mål op, så kan jeg lave et overslag på størrelsen af en ny bjælke.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Når den nu har klaret det siden 70'erne synes jeg ikke det er noget at bekymre sig om....

Hellere eje, end at leje.
Natur
Natur
Natur Natur

er du nu helt sikker på at det er en togskinne?  En IPE bjælke (eller hvad den nu kaldes) ligner i manges øjne en togskinne..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

togskinne IPE bjælke eller lign den har siddet i min 40 år nu, så mon ikke de har opdaget hvis der skulle være en trampolin indbygget i huskonstruktionen...... så faktum kan vist kun være at der INGEN GRUND ER TIL BEKYMRING  PUNKTUM

Natur
Natur
Natur Natur

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Er du sikker på det ikke er et stykke H-jern? Det er nemlig korrekt at lægge feks en 18`ner op.

Tusse67
Tusse67
Postnr: 8410
Tusse67 Tusse67
Bent Andersen skrev den 24-10-2018 19:50:46

Nu er en togskinne beregnet til et akseltryk på 20 ton, så jeg ville ikke være bekymret.

Men dog ikke med en svelleafstand på 4,5 meter... men hvis den har ligget siden 70’erne uden svaj, ville jeg også lade den ligge. 

askholme
askholme
Postnr: 2860
askholme askholme

Det er vist ret normalt at bruge stål når der er tale om større huller. Det skal selvfølgelig være det rigtige materiale og ikke noget tilfældigt men bare fordi det ikke er træ behøver der ikke at være problemer 

Ask
Vil du være med? Log ind for at svare.