IPE 140

Ville en IPE 140 med 3m spænd kunne bære ca. 350kg??

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Der flere forhold hvis man er tæt på grænsen, men kigger man på beregnings  program / tabeller på ren punktlast vil den være ca. 20% belastet ( ved 1,5 x 350 kg )

Så det ville jeg ikke være i tvivl om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når beregnings tabellen bruger IPE typen så er målene fastlagt. Så en IPE 140 er 140 mm høj og 73 mm bred. 

En bjælke som er 140 x 140 kaldes som eksempel HEB

Hvor kan du se breddemål i last beregnings  tabellen.?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg så bare at der stod profil mål 140x140x5 mm

så er det bare mig der ikke har forstand på at læse sådanne et skema.

Men jeg er godt tilfreds med dit svar det skal du have tak for.

VH

Gert

Nå - ja - OK når der står 140 x140 x 5 så er det en forkant profil der regnes på. Du skal gå ind i feltet og vælge IPE 140 

Og husk det er med understøtning i begge ender, det er noget andet hvis det er en "kranarm"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja det er jeg med på, jeg skal bruge det til at montere en løbekat og på den måde bruge det som en midlertidigt kran til at få løftet en motor ud af vores båd, da der ikke er plads til at få en kranbil til det.

Vh

Gert 

Undskyld stavefejl ikke "forkant" profil men Firkant profil. 

Jeg har en lille kranbane til når jeg flytter store sten. Den hviler i begge sider på murerbukke, og har som basis en portskinne. Over den er der svejset en bue med stritter ned til portskinnen. Det er så en lille gitterkonstruktion. Så løfter jeg sten op til 800 kg. og triller dem lidt i portskinne, sætter dem ned, og flytter konstruktionen o.s.v. 

Så kan de lægges ind på steder hvor der ikke kan komme maskiner. 

En IPE 140 er stærkere



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det lyder også smart, det havde bare været lidt letter hvis jeg kunne få en kranbil til at løfte motoren ud, men vi har tag over agterdækket og der er ikke plads nok i højden til at en kranbil kan arbejde der og så er man jo nød til at være kreativ.

Udfordringen er at jeg skal op i 3,8 m i total højden fra jorden og til det skal jeg have lave nogle A bukker hvor IPE bjælken skal hvile på og det hele skal så stives godt af, ja det bliver spændene, men når det er lavet så kan det genbruges en anden gang hvis uheldet skulle være ude igen.

Vh

Gert 

A bukke er godt men husk skrå afstivning i tværretning også. Ellers vælter det for dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det har du ret i, jeg har en plan for hvodan de skal afstives og tøjeres så jeg ikke kommer ud i noget skidt, så det bliver spændene at komme igang med.


Vh

Gert

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis