Søger efter inputs til beklædning af vægge

Hej. 

Jeg er ny på lav-det-selv og generelt ny indenfor de fleste af de ting jeg har gang i, i forbindelse med renovering af min lejlighed. 

Jeg kan ikke bestemme mig for, hvad jeg skal gøre ved væggene. Jeg er igang med at hive tapet ned og væggene under tapeten har meget forskellig kvalitet. 

- På ydermure samt mure mod naboer er det mursten pudset fint op (5-10mm puds). Meget jævnt og visuelt plant. Jeg har lyst fra siden med lommelygte og det ser ret pænt ud, bortset fra de steder, hvor pudsen sad løst, så jeg var nød til at pille det ned.

- På de ikke-bærende vægge, som er gasbeton, er der revner og huller som skal spartles/mures inden de kan bruges til noget som helst. Gasbetonenen har en glat og hård orange belægning (ikke noget, der kan vaskes/skrabes af), som jeg tænker man kan tapetsere direkte på. 

Jeg kan ikke finde ud af om jeg behøver fuldspartle de ellers fine ydermure, eller om jeg bare skal fuldspartle gasbetonvæggene. 

Desuden kan jeg ikke finde nogle beklædninger jeg synes om. Glasfilt ser pænt og glat ud og har ikke synlig struktur, men jeg har også hørt at det kræver at man er god til at fuldspartle. 

Det drejer sig om ca 35 m væg i alt med en højde på ca 2,5 m. Altså omkring 90 m2 vægge. 


Hvad ville I gøre ved sådan nogle vægge? Alle inputs er velkomne :)

her er lige et par billeder af væggene




Mvh Morten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville smide et lag gipsplader op på det hele, så du var fuldstændig sikker på at det var glat, og så bare filt + maling.

Der er ingen grund til at smide gipsplader på vægge når de er så fine. Kun hvis man gerne vil øge ens risiko for skimmelsvamp. Hvis du vil øge isoleringen kan du overveje varmvægsplader men generelt ville jeg bare gå i gang med filt. 


Filt kræver bestemt ikke at der fuldspartles, bare fladen er plan. Jeg har selv filtet direkte på puds med et flot resultat. Jeg valgte dog lige at leje en giraf sliber og kører henover væggen først for at fjerne evt små knubber. 

Det store stykke med bare mursten bør du fikse med mørtel eller gipspuds 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
askholme skrev den 23-10-2018 14:32:03

Der er ingen grund til at smide gipsplader på vægge når de er så fine. Kun hvis man gerne vil øge ens risiko for skimmelsvamp. Hvis du vil øge isoleringen kan du overveje varmvægsplader men generelt ville jeg bare gå i gang med filt. 


Filt kræver bestemt ikke at der fuldspartles, bare fladen er plan. Jeg har selv filtet direkte på puds med et flot resultat. Jeg valgte dog lige at leje en giraf sliber og kører henover væggen først for at fjerne evt små knubber. 

Det store stykke med bare mursten bør du fikse med mørtel eller gipspuds 

Tak for svar. 

Jeg går ud fra at det betyder at jeg blot kan fuldspartle de vægge, som ikke er pæne. 

Som du kan se, kommer der noget murearbejde med riller til el-installationer samt det løse puds. Der er i øvrigt en del huller fra rawplugs mm. som skal spartles. Er det muligt at reparere lokalt omkring disse ting og stadig få en flot "sammenhængende" flade over disse reparationer?

Hvis blot man kan slibe det glat, så kan man vel også filte direkte på det, ikke sandt?


Mvh Morten

Ville I i øvrigt bruge grundet filt eller ugrundet?


Mvh Morten

Grundet. Og ikke det fra jem og fix.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Grovspartel eller mørtel i de store huller (husk at lade det tørre ordentligt - spartel synker efter et par dage), rullespartel til udglatning af væggenes struktur samt let afslibning, grundet glasfilt og hobbykniv med skarpt blad, vævfylder og 2x maling.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har haft en projekt i mit hus der mindede meget om det der. Rillerne fra elektrikeren kan du sagtens pudse op så de bliver plane med væggen - det nemmeste er dog at lave et grovpuds som du med bredt tilpasser nogenlunde til væggen også giver du lige et tyndt lag spartel henover rillen bagefter - så er det helt usynligt.

Huller efter rawplugs mv. spartles ligeledes ud i niveau og derefter en omgang slibning over hele vægen også filt - fuldspartling er kun nødvendigt hvis væggen ikke er plan. Filten udjævner jo også struktur (så længe underlaget er plant!)

Omkring grundet vs. ugrundet så er det lidt et religionsvalg. Du skal altid bruge ugrundet på loft, der er grundet umuligt at styre. 

På vægge er det langt det hurtigste at bruge grundet fordi du sparer en arbejdsgang - men det er tilgengæld markant sværer at lave usynlige samlinger med grundet filt fordi du ikke på samme måde som ugrundet kan lave overlap og skærer præcist til.


Ask

Overvej rullespartel hvis du ikke er en ørn til at spartle.

Jeg har selv brugt det til at fuldspartle vægge og lofter med som glad amatør. Resultatet er blevet rigtig godt.

Mange tak for alle jeres svar.

Efter at have snakket med malerbutikken, kom vi sammen frem til at det ikke var sikkert at filt var nødvendigt på de pudsede vægge. Nu har de stået i 40-50 år uden at sprække, så hvis det kan repareres og slibes glat, kan man måske bare male direkte på pudsen og de lokale reparationer. 

Jeg har ikke noget imod at man kan se en smule struktur igennem malingen og jeg har ikke et ønske om at de skal blive 100% glatte. Jeg vil bare gerne have en pæn/hurtig/billig løsning. 

Gasbetonvæggene skal højst sandsynligt stadig fuldspartles og filtes for at undgå små sprækker i at blive synlige og for at styrke overfladen. 

Er det en løsning I tror på?

En helt tredje løsning er glasvæv på alle vægge, da det kræver mindre forarbejde. Jeg vil så nok vælge en finmasket glasvæv, da jeg ikke synes den grove er særlig pæn. 


Mvh Morten

Filt som finish er en smagsag, hvis du kan klare det med et mere råt look kan du sagtens lade være.

Det med fuldspartling kommer igen an på ujævnhederne. Hvis de er plane og du filter behøver du ikke fuldspartle først


Ask
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også