Hvor meget må håndværkere tage for materialer

Jeg er ved at renovere en lejlighed og fik brug for en VVS'er til at montere et nyt afløb på min faldstamme. Jeg har nu fået fakturaen og prisen for materialer var meget højere end forventet. 

Jeg undersøgte så, hvad det var for nogle materialer han havde brugt og fandt ud af at jeg selv ville kunne købe tingene til mellem 35-50% af den pris han har taget for dem.

Er det i orden? Kan jeg tillade mig at brokke mig?

Jeg har spurgt, hvad han tager ekstra for materialer, men intet svar efter 5 dage. Regningen skal betales i overmorgen. Kan jeg tillade mig ikke at betale før han svarer?

Mvh Morten




Mvh Morten
Jeg er ved at renovere en lejlighed og fik brug... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Morten

Alt herhjemme er efterhånden holdt oppe med monopoler og regler. Og selvfølgelig skal tingene gøres korrekt, men nogen gange er det bare for meget. Den pris du har fået virker noget høj. 

Jeg fik udført hulmurs isolering, hvor regningen var 5000 mere som aftalt. Det var udført meget grundigt, men til gengæld var der overhovedet ikke gjort rent. Det fik mig til at hive  det 5 mdr. gamle tilbud frem, og det blev prisen, da der ikke var sat en tidsbegrænset periode for tilbuddet.

Derfor altid skriftlig tilbud og læs det med småt.  


 

Jeg vil sige som udgang få altid et skriftligt tilbud på din opgave med mindre det er en opgave til 900,- kr. 

Jeg havde selv sidste år fået et tilbud på en opgave om at få støbt nyt gulv i badeværelse samt få anlagt betongulv i min gang på 9kvm inkl. Gulvvarme. 

Fik et tilbud på 21400kr inkl moms og da regningen kom var den på 46200kr.

De fik lov selv at æde differencen da jeg havde et skriftligt tilbud med alt inkl. 


Jeg tror de fleste af os har været ude i det der.  Har et par gange taget den med en elektriker og en vvs,  og det viser sig at ofte er delene ikke helt identiske med dem man finder på nettet og at de typer som de køber er mere professionelle og solide, samt der lagerføres reservedele til dem.  Desuden kommer man ofte til at betale for den tid de bruger på at hente dem ved grossisten (inkluderet i mer pris)  og de så kun fakturerer for de timer de er hos kunden muligvis + transport. Der er mange måder at stille det op på, fakta er at de skal have tiden samt servicebils omkostninger dækket ind. Den pågældendes regnskab bærer ikke præg af at han over fakturerer. 


km

Der små-svindles meget med den slags. Man reklamerer med en kendt time-pris, giver et overslag på hvor mange timer en opgave vil tage? Og så tror kunden de kender prisen.

Sørg altid for skriftlig tilbud med alt inklusiv. 

Man forsøger desværre alt for ofte at sløre priserne ved at lade kunderne betale voldsomme overpriser for materialer. Du skulle bare vide hvad forskellen f.eks. er mellem listeprisen på f.eks. kendte vinduesmærker i byggemarkedet for hr og fru Jensen. Og hvad tømmeren så reelt set betaler.

Det er lidt sjov at vi bliver så forargede når Ryanair reklamerer med fly til London til 500 kroner, og man så bagefter opdager at kufferten lige fordobler prisen. Det er ikke ok. 

Men i håndværksbranchen er det ofte helt ok.

Så lektien er at du altid får et specificeret tilbud. Ellers er der risiko for du bliver tørret, medmindre du har valgt en ærlig håndværker.

Du skal selvfølgelig betale for det du har fået lavet. Din håndværker tager den pris som passer i forhold til hans indkøbspris. Det er kendt at særligt VVS branchen har store rabatter på deres varer, det kommer kunderne til at betale for.

Netbutikker kan sælge varen billigere da de der er mindre lager og færre medarbejdere pr omsat krone. Der var tidligere samme fortjeneste i elbranchen men den er svundet voldsomt de sidste år. 


Hvad angår at få tilbud så husk på at hver gang man regner et tilbud sætter man prisen højere så man ikke taber opgaven


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis