Klipning af ledning ved lampeopsætning

Hej

Jeg har netop fået en elektriker til at hænge adskillige loftslamper op. Elektrikeren blev omhyggeligt fortalt hvordan lamperne skulle hænges op, hvorefter han gik igang. Da jeg kommer hjem fra arbejde, og ser resultatet, kan jeg konstatere at han har klippet samtlige ledninger fra lamperne over i præcis den længde der passer op til loftet. Dette betyder at hvis man vil sænke lamperne, eller hænge lamperne et andet sted med højere til loftet, er man nødt til at skifte de indbyggede ledninger i lamperne. (der er fin plads i rosetten til at gemme det overskydende ledning). 

Er dette normal praksis at elektrikere klipper ledningerne over i den længde så de lige akkurat passer til nuværende højde? (jeg er med på at det er klart den hurtigste måde at hænge en lampe op på, men det gør også at man er nødt til at skifte hele den indbyggede ledning hvis lamperne skal hænge et andet sted - med mindre man blot "lapper" med en forlængerledning, men det er jo ikke særligt kønt). 

Er det normal praksis blandt elektrikere at gøre det på denne måde? (man kan jo sige at samtidig med at han tager sig betalt for sit arbejde, sørger han for at der er mere elektrikerarbejde i vente når lamperne skal flyttes og en ny ledning skal installeres).

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har fået det, du har bedt om. Omvendt kunne man spørge: hvor meget ekstra ledning skulle han efterlade. Desuden er det ikke nogen herregård selv at skifte dem ud.


 

Velkommen til.  
Ja det er helt normalt.
Alene af den grund at det er de færreste der vil sidde og kikke på en lang ledning hængende i en bue ned fra loftet. Baldakiner/rosetter er IKKE beregnet til at rulle ledninger op i, men til at aflaste ledningen for træk.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Velkommen på lds.

Ja det er helt afgjort normal praksis, også når jeg gør det hjemme hos mig selv. I lampeudtag er der ikke plads til ekstra ledning, men i EP eller udvendig loftsudtag er der da plads til 5 - 10 cm ledning men ingen kan jo vide om det rækker. 

Så din omhyggelige instruktion skulle have indeholdt den detalje mere, der ligger ikke skjult dagsorden omkring ekstra arbejde senere, hvis nu og så fremt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må også blande mig i koret. Det er helt normal praksis med den måde, det er gjort på. Jeg kan heller ikke få plads til 20 -30 cm. ekstra ledning i en baldakin.


fase

Du må jo gerne selv skifte dine lampeledninger, der ligger ikke mange kr. i det arbejde, og derfor tillægges det ingen værdi at gemme ledning, som i tillæg gør arbejdet mere besværligt.

Elektrikeren har ingen overvejelser haft i forbindelse med at klippe ledningerne, det er helt almindelig praksis, så det kører på autopiloten.


Elektronikteknikeren
Annonce

Hej alle

Mange tak for jeres svar. Det var rart at høre at det er ganske normal praksis. 

@Gregeren: Også rart at vide at det ikke koster mange kr. selv at skifte ledningerne. Dog er jeg ret sikker på at det kommer til at koste mig en del timer, hvis jeg selv skal skifte ledningerne, hvilket jo også har en værdi. 

Det er jo lidt omvendt a. la. Jeg overskred fartgrænsen, blev ikke snuppet derfor har jeg "tjent" en tusse   

Det er jo kun i det tilfælde at lamper skal flyttes og længere væk at det bliver aktuel, og derfor sætter timer / penge til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, husk at al indkomst er skattepligtig, hvorfor du skal medtage den tjente tusse på selvangivelsen, så den kan blive beskattet 😉


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis