Lægge kabler i åben rille

Hej GDS'ere,

Jeg har søgt lidt på nettet og erfaret at jeg IKKE selv må fræse rille i lofte, lægge kabler og dække rillen til.
MEN som alternativ må jeg så godt fræse riller i loftet og efterfølgende lime kablerne fast i rillen uden at dække til? Og hvis dette er lovligt, hvad siger loven så til at jeg maler loftet efterfølgende? Er det en gråzone?
Er ikke helt sikker på ideen endnu, men det er i kælderen så tænker at hvis bare kablerne ligger nogenlunde i niveau med loftet, så er de ikke så iøjenfaldende.

Til info vil jeg trække alm. 230v kabel fra et eksisterende lampeudtag til nogle påbygningsspots med alm. sparepære, hvis det skulle gør nogen forskel for lovligheden af projektet.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror du har fået rodet lidt rundt i det. 

Det du ikke må selv er at trække kabler til fast installation. Det er uanset om de kabler ligger i riller, uden på en væg er muret til mv. 

Hvorvidt det med dine spots er fast installation afhænger af de konkrete spots og hvordan de installeres 


Ask

Man laver ikke riller i loftet , det er som regel pudset træloft , som man fisker op over...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det har du fulstændig ret i så.
Det er den her type spot må jeg selv trække strøm til den? Og er det så i riller og det hele?

https://www.bygxtra.dk/produkt/philips-confident-hvid-spot-lysstof/

Det kan sagtens være støbt loft, baumedæk eller andet. Kabler må gerne mures ind, fiskes over eller andet. 

Men pointen er at du ikke må lave fast installation, hvis paragraffer skal følges. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmm, det vist en værre Gør Det Selv vildrede jeg har gang i her.
Kan man så slet ikke lave riller når det er sådan et pudset loft? Tænker at drøne over loftet med en overfræser for at lave rillerne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvordan vil repere det , du bliver nødt til at have en murer til at pudse næsten hele loftet op igen , hvis det skal blive pænt.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg troede jeg bare kunne lave 3-4 pæne riller og så smide noget spartelmasse på dem nå ledningen var lagt i.
Det er måske ikke verdens mest jævne loft i forvejen, så tænkte at jeg kunne få det nogenlunde ordenligt med spartel og så lige lidt hurtigt sandpapir der hvor der måske er lavet nogle pudsstreger.
Tror du overfræseren vil flå store stykker puds af under fræsningen?

Hejsa. En overfræser ikke det rigtige værktøj til opgaven. Er loftet pudset på strå og træbeklædning ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Ja, det tror jeg det er. Passer meget godt med det jeg har set. Har du en god ide til noget bedre så jeg meget taknemmelig.

Jeg har arbejdet lidt med et pudset loft i min kælder. At fræse en rille i sådan et loft tænker jeg ikke er en god ide, selvom den umiddelbart kan synes god. Dels risikerer du at ødelægge stråene og for at få plads til kablerne og afhængigt af pudslagets størrelse risikerer du at komme op til træet. Pointe er at du spolerer mere end godt er og får en masse reparations arbejde og svækker loftets struktur. Den rigtige løsning er som nævnt enten at trække kabel over loftet eller kigge på nogle kabelbakker/kanaler. Sidstnævnte kan sagtens gøres pæn og du slipper for en masse ekstra arbejde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også