nyt hus med kælder

NielsChr
NielsChr
Postnr: 2610
NielsChr NielsChr

hej

har før bygget sommerhus selv helt fra bunden og skal nu i gang med det næste.

det nye hus bliver på 98 m2 og der skal kælder under. (graves delvist ind i en skrænt) kælderen er til at opbevare kajaker, spa afdeling varmerum, vaskerum m.m.

jeg vil ikke lige frem kalde mig selv doven, men kan man spare lidt arbejde er det jo også værd at tage med. jeg planlægger derfor at kælder 'kun' skal graves 160 cm ned  og resten stikker op over jorden.

kældervæg planlægger jeg st udføre i H betonsten og eftefølgende fylde op med beton

kælder gulv kommer nok til at bestå af 20 cm isolering + 10 armeret beton med indstøbte gulvvarme slanger 

hvor langt ned i jord skal kældervæggen laves hvis den skal rage 60 cm op og færdig højde i kælder skal være 230 - kan godt selv regne ud at væggen skal 170 cm ned, men hvor langt skal den yderligere ned - 30 cm ? 

altså 200 cm i alt

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Du kenderkravene der skal tages højde for, ned hensyn til at undgå en fugtigt kælder? 

Mvh. Christian M

NielsChr
NielsChr
NielsChr NielsChr

tak for svar, nu er det jo et sommerhus så krav er ikke helt så store som til helårshus - mht at energi beregning kan jeg godt selv lave, det vil jeg ikke mene er det store problem.

fugt er heller ikke noget problem, den kommer dels til at ligge i en sandet bakke dvs veldrænet og der bliver både isolering og fugt spærre uden på (samt opvarmet) - alt i alt er det ikke de isues som jeg er i tvivl om.

mit spørgsmål gik primært på hvad der er normal i forhold til et kælder fundament dybde - hvor langt under kælder gulv laves det normalt ? snakker vi 30 cm og hvis det varriere hvad er det så som gør forskellen.

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700

Min er 25cm. 

Men jeg synes det er mere interessant at finde ud af hvorfor den overhovedet stikker under. Jeg vil mene det er nok at lade den stikke ned til samme dybde som isolering.

Men jeg ved ikke hvorfor min eksempelvis stak længere ned end betongulvet.

NielsChr
NielsChr
NielsChr NielsChr

tak christian, det var lige sådan et svar jeg var ude efter - konkret viden om dybden på andres kælder yder vægge.

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Fundamentet skal sikre mod det sidevejs jordtryk der er, så den skal et stykke ned i fast bund så den har støtte sidevejs!

Hvorfor laver du ikke kældervæggen i lecablokke, så du allerede der har noget isolering, og du skal jo have lecablokke nederst som kuldebroafbrydelse alligevel.

Vil du være med? Log ind for at svare.