Glat betongulv med epoxy

rødbygge
rødbygge
Postnr:
rødbygge rødbygge

Støbte her i fredags et 15cm tykt beton gulv til min garage/værksted. Betonen blev juttet da det blev betonen blev hældt i, og jeg har fået at generelt plant gulv, uden nogle fordybninger eller forhøjninger. Problemet er dog at overfladen ikke er helt glat; der stikker lidt sten op.

Jeg kunne godt tænke mig en helt glat, spejlblank hvid epoxy overflade, og her er det små sten altså et problem. Hvad kan jeg gøre for at skabe en glat overflade? Kan man slibe gulvet, eller skal der hældes et tyndt lag beton uden sten ovenpå? Der er i forvejen lavt til loftet, så jeg vil ikke ud i at skulle lægge et 3-4cm tykt slidlag.

Hvad er jeres forslag? Og er det noget jeg kan, eller ikke kan, i disse dage hvor betonen frisk?

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Betonen SKAL VÆRE 100 % gennemtør ellers vi, epoxyen løsne sig jeg ville klart vente til foråret jeg syntes svagt at kunne huske at der skal gå 30 dage fra støbning til det er gennemtøt og det er ved 10 cm lagtykkelse og med de temp vi har nu så vil du sikkert komme ud med et meget skidt resultat hvis du forsøger lige nu....

AJohansen
AJohansen
Postnr: 8220
AJohansen AJohansen

Ja, dit gulv skal slibes.
Jeg har fået støbt et mindre gulv i en tilbygning, og der kom sådan en mærkelig ru overflade. Min murer sleb gulvet lidt, da han sagde at jeg ellers ikke vil kunne få en ordentlig vedhæftning.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
rødbygge
rødbygge
Postnr:
rødbygge rødbygge

Tak - Tror du der er noget problem med at man sliber inden gulvet er helt færdigt med at hærde? Tænker at det kunne lette lidt af arbejdet for skiven

Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

Ja man sliber sådan noget ned. og nej du kan ikke bruge Jem&fix sandpapir korn 120 til det. Lej en maskine og køb det tilhørende papir samme sted.

KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej,

Gulvet skal slibes! Det porøse lag, som ligger i toppen er kaldes slam - det er det tilslag, som gør betonen til “flydebeton” der stiger op til overfladen. Jo tidligere du sliber jo nemmere er det da betonen ikke er så hård.

Beton er ikke udtørret efter 30 dage, men har opnået 90-95% af sin potentielle styrke. Udtøringen kan tage måneder endda år alt efter omstændighederne - men prøv at tage kontakt til leverandøren af epoxyen og forhør dig om, hvad fugtigheden maksimalt må være.

/K

rødbygge
rødbygge
Postnr:
rødbygge rødbygge

Tak for hjælpen! Så skal jeg hjem og slibe. Kan se at de er runde, kan man bare tage hjørnerne med almindelig sandpapir?

Vil du være med? Log ind for at svare.