Stålrør til kropshævnings stativ

muhrbrand
muhrbrand
muhrbrand muhrbrand

Jeg har som et lille hyggeprojekt lavet mig et træningsstativ i haven med et halvtag. Det skal primært bruges til at lave kropshævninger og andre former for 'ribbeøvelser'.

Selve stativet er klart med tag og det hele, men den stang jeg havde tænkt mig at genbruge som selve 'ribben', var slet ikke stærk nok. Det var noget gammelt hulrør jeg havde fra en trampolin - men den bukker under min vægt på 80 kg. og kollapser fuldstændig under min kammarat på 100 kg. :)

Så jeg skal finde en anden løsning.

Jeg vil ikke have en for tyk stok, da mine børn også skal kunne holde rundt om den. Jeg tænker 28-30 mm. i diameter er fin. Bredden på spændet er 110 cm., hvilket gør at jeg ikke tror at en alm. fyrretræ rundstok er stærk nok, hvis man lægger trykket på midten.

Så jeg tænker metal er vejen frem men her kommer så mit spørgsmål.

Bør jeg gå efter et massivt stykke rundstål på f.eks. 28 mm. eller kan jeg nøjes med et alm. vvs vandrør? Kan et vandør med den diameter over et spænd på 110 cm. holde til 80-100 kg. tryk på midten af spændet uden at bukke over tid?

Og hvis jeg går med den massive løsning, er der så nogen der kan foreslå en forhandler i kbh. området? Bygmax har hvad der ligner et fint produkt til  346 kr. for 6 m., men de vil kun sælge mig minimum 2 stk. og de vil have 500 for fragt, hvilket virker skørt at give, når jeg kun skal bruge en enkelt længde :)

https://www.bygmax.dk/rundstal-28-m...r-6-m.html

Mvh Martin

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Gå til en vvs firma og køb et passende stump 3/4 " rør og lige så lang 1/2 " rør. Jeg mener de kan gå inden i hinanden, og så er det stærk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

1/2" rør er for tykt til at gå ind i 3/4" gevindrør, men 3/4" gevindrør holder nu til en ret stor belastning alligevel.

Søren O
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg har lavet et trebenet stativ til min negerhytte. Det er er en rund overdækket terrasse med stråtag på. Benene er "alt for tynde"! men det er netop med 3 rør inden i hinanden nede hvor belastningen er størst. Der blev så boret 9-10 mm huller så de kunne vejses samme på nogle punkter.

Jeg kan ikke huske størrelser, og måske var det nogle sømløse rør, men stærk blev det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. r
    Lav-Hus
  2. R**rendt...!?
    Lav-Hus
  3. Stativ til solceller
    Lav-Hus
  4. Yndlingsrose(-n eller -r)?
    Lav-Have
  5. Pex r-i-r til vand