Svag Roomba 650

Hej, jeg har en gammel IRobot Roomba 650 som har lidt batteri problemer

Når man starter den kan man godt høre den ikke køre 100% power, men den kan køre en 30-45min på alm gulv, men hvis jeg får den til at køre over en måtte, aktiveres et kraftigere program og så dør den med det samme med "Low battery please charge roomba" 

Jeg har prøvet at skille batteriet ad, og alle 12 batterier måler 1.4V, så der er ikke nogen døde batterier. 


Men hvad kan det ellers skyldes og er der noget man selv kan gøre for at genoplive dem når det er Ni-MH batteri?

Den eksakte model er: https://www.batteribyen.dk/roomba-500-555-564-pet-580-581-582-583-batteri-til-irobot-japcell-3000-mah-3515?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selv om spændingen er fin, kan de sagtens være trætte og ude af stand til at levere den ønskede strøm. Spændingen på et dødt batteri vil dykke stejlt når det udsættes for belastning, hvilket trigger støvsugeren til at give besked om fladt batteri. Der er så at sige ikke mere "umf" i din batteripakke.

Så det er tid til en ny!

Den du linker til ser ud til at være fin og til en god pris. Du kan ikke få din nuværende batteripakke op at køre igen, når cellerne er så trætte som de er. Det er et meget typisk livsforløb for en ni-mh pakke du beskriver her, du kan ikke gøre mere for den.


Elektronikteknikeren

Ok tak, havde forstået det som man måske kunne "surge" dem og få noget ekstra liv ud af dem

Batterier af Ni-MH typen, kan godt reddes lidt ved at aflade dem helt, og lade dem helt op, og gentage det 8-10 gange.

Men jo nok en stakket frist....

Men rombaen aflader jo nok ikke batteriet helt, inden den siger fra.

Så du skal nok have batteriet ud og aflade det med en pære eller lignende, så det bliver helt tømt...


Vi prøver igen, i morgen --

Det er som sagt en meget kortfristet løsning at rekonditionere batteriet. Det er fysisk slidt indvendigt. 

Dog kan du få en ny pakke til at holde mange gange længere, hvis du sætter et døgnur foran docken, så der kun lades i et par timer efter brug, hvorefter den så slår fra. Det der dræber pakken i det lange løb, er når den står hele natten og sjat lader. Det kan du undgå med døgnuret.

Endvidere skal du køre den helt flad en gang imellem. Ikke ofte, men en eller to gange i kvartalet. Herefter skal den lades helt op, hvorefter det daglige mønster kan fortsætte.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 21-10-2018 11:05:51

Det er som sagt en meget kortfristet løsning at rekonditionere batteriet. Det er fysisk slidt indvendigt. 

Dog kan du få en ny pakke til at holde mange gange længere, hvis du sætter et døgnur foran docken, så der kun lades i et par timer efter brug, hvorefter den så slår fra. Det der dræber pakken i det lange løb, er når den står hele natten og sjat lader. Det kan du undgå med døgnuret.

Endvidere skal du køre den helt flad en gang imellem. Ikke ofte, men en eller to gange i kvartalet. Herefter skal den lades helt op, hvorefter det daglige mønster kan fortsætte.

 Docken skal nok være tændt både mens den lader og mens den støvsuger, ellers tænker jeg ikke den kan finde tilbage til den, så hvis man starter den i utide skal man huske at ændre sin timer også, så det er lidt bøvlet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis