Skifte shaverstikkontakt - finder der bredere rammer end 68?

Hej LDS

Jeg har købt et hus fra 69, hvor der sidder en shaverstikkontakt i badeværelset.
Da man jo gerne selv må skifte stikkontakt har jeg købt en ny stikkontakt, (den gamle virkede ikke til hårtørrer etc.) men en 68 ramme er desværre ikke bred nok til at dække den gamle dåse og fugen omkring. Rammen skal måle ca. 11x8 cm, gerne en my større.

Er der muligt at få en ramme der er bredere, eller kender i til en god og lovlig workaround?


Pft!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kontakt er udgået for mange år side og kan ikke erstattes af noget andet. Inden i kontakten sidder der en transformator, som kun er beregnet til en shaver (20 W). Hvis du vil have en stikkontakt, bliver du nødt til at skifte dåsen ud med en grøn indmuringsdåse (den nuværende er, så vidt jeg husker, gul). Det går så ud over fliserne, som du sikkert heller ikke kan få mere. En fuskerløsning er at pille transformeren ud og bibeholde dåse og låg.


fase

Hej Fabrin

Den helt perfekt måde ville nok være at skifte dåsen som du skriver, men ja, er også bange for at fliserne ikke er til at få nu til dags

Dåsen bag shaverkontakten er sort, og desværre også for bred til at klomonteringen kan få fat, og placeringen af afbryderskruerne passer ikke med de bøsninger der var i dåsen til shaverkontakten.

Smart med at pille transformeren ud, er det sikkert nok?

Har snakket med en elektriker ven, der mente at jeg godt kunne købe nogle lange afbryderskruer som jeg kunne skrue igennem dåsen, og bruge dens bagvæg som hæftelag for skruen. Overvejer om jeg kan 3d printet en større ramme som så passer med standard stikkontakten og derved få en ramme der dækker dåse og fuge..

At pille transformeren ud er sikkert nok. Du har jo heller ikke sikkerhedstransformer i dine normale stikkontakter. Prøv at undersøge om du kan få et par fliser magen til dem du har, ellers må du prøve at gøre en grøn dåse fast inden i den sorte dåse, så passer kløerne, og så må du printe en ramme, der kan dække hullet. Du skal også være opmærksom på den evt. manglende jordledning.


fase
Annonce

Du kunne også sætte to stikkontakter ved siden af hinanden i stedet for at skulle finde fliser der matcher.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så skal du op på fire, for de passer heller ikke i højden   .


fase
S. Fabrin skrev den 20-10-2018 08:43:03

Så skal du op på fire, for de passer heller ikke i højden   .

 Nå for H....     Jamen så er det jo slet ikke en løsning... 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg ville trække nye ledninger så der kommer jordforbindelse med. Der hører sig ligesom til i badeværelser, selv om man sjældent ser en brugsgenstand der kræver jordforbindelse. Hårtørrer m.m. er altid dobbelt isolerede.

Så ville jeg skille shaverstikkontakt af så det kun er frontpladen der er til rest. Save ud i den med 44 mm hulsav så det passer til stikkontakt med jord. Der findes så fastgørings klør til fuga der passer til tynde plader. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, selvfølgelig. Det er den nemmeste måde.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis