Fjerne mursten fra væg op til badeværelse

Hej. Har et hus fra 70 med en inderkældermur, der er begyndt at trække fugt op. Har andre steder brugt sådan noget fugtstop, og det virker ok, men ikke her, da der er for meget fugt. Har fået at vide, jeg kan skære de to nederste mursten i bunden ud med bajonetsav, to rækker til at begynde med, sætte murpap under den første, og så mure kun den ene sten ind, for at få tilstrækkelig plads til ny mørtel. Det efterlader et hul, hvor man så venter nogle dage, så skærer man atter to sten ud i næste række, fører murpap videre i rækken, sætter en sten ind og så fremdeles, til man er færdig. 1 spørgsmål. Er det en korrekt fremgangsmåde? 2. spørgsmål. Der er et badeværelse med klinker på den anden side af væggen. (jeg er sikker på, at fugten ikke kommer derfra...) Kan man overhovedet skærer murstenene ud, når der er klinker på den anden side? Eller er jeg nødt til også at fjerne klinkerne? Håber der er nogen, der kan hjælpe 😬

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes noget kemisk fugtspærre som burde kunne anvendes. En kollega har lige købt det. Det er noget med at bore 10 mm huller ind i nederste mursten - ca. halvt ind. Hullerne bores med ca. 10 cm afstand. Herefter sprøjtes væsken ind i hullerne med en havesprøjte. Væsken trækker herefter ind i murstenen og spærrer for fugt. Det skulle være en ret kendt fremgangsmåde, og produktet kan købes på trælasten (under kr. 1000,-)


Søren O

Tak for tippet, men har brugt det allerede... Problemet er, at procenten af fugt ikke må overstige omkring 60 procent mener jeg, og jeg kan mærke, at der stadig er fugt. Har brugt fugtstopperen andre steder med succes, men ikke her. Derfor vil jeg stadig gerne høre, om der er nogen, der ved om det er realistisk med at pille mursten ud af væggen fra den ene side, når der er klinker på den anden side???


Det mener jeg ikke det er. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Næ, det tænkte jeg desværre nok, men tak for input. Jeg må vel gøre det på den besværlige måde og fjerne klinkerne først 😓

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis