Skrivebord til hjemmekontor

Hej

Vi er ved at opbygge et hjemmekontor og vil gerne have et skrivebord langs to vægge (se vedhæftede). Bordet skal være 80 cm., men mellem 70 og 80 cm. er også okay.

Mine spørgsmål er:

  1. Hvilken type bordplade vil man med fordel kunne lave det i? Massiv træ, MDF, laminat? Vores budget er 2-4.000 til bordplader.
  2. Er vores forslag til knæk (stiplede linjer) fine eller er der andre måder der er bedre?
  3. Kan man lave de knæk (stiplede linjer) som vi ønsker i laminat bordplader, hvor det stadig ser godt ud eller er det kun muligt med bordplader i massiv træ?
  4. Andre input?

På forhånd tak.



 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det flotteste - efter min mening - er rent træ, men det mest praktiske er laminat. MDF dur ikke med mindre det bliver beklædt. I kan godt skære to plader i gering, men man skal være fandens akkurat samt bruge de rigtige beslag under pladen


 

Tak for dit input, Uldal.

Når du skriver "rent træ", hvilken salgs vil du så anbefale? Jeg har fundet noget, som koster omkring 800 for 3 meter, men nogen steder er det 4.000 for 3 meter (2 plader på 3 meter vil kunne klare jobbet). Nogle forslag til hvor man finder dem og hvad man skal være opmærksom på?


 

Jeg har inden for de sidste par år lavet både kontormiljø og spisebord i birkekrydsfiner pålimet bordlineoleum, hvor kanter og underside er slebet og lakeret, så ses de fine striber i krydsfineren. Bordlinoleum kan fås til priser ca 250/kvm på nettet i mange farver. Smukt og praktisk i brug, vi er meget tilfredse med linoleum som overflade. 

Hvad skal skrivebordet bruges til:

Selv har jeg lavet bord til genladning af jagtpatroner og fluebinding. Der er brugt linoleum som er antistatisk - meget praktisk når der arbejdes med sortkrudt.   

Til grafisk brug har jeg en lyskasse med en glasplade i 4mm hærdet glas - meget praktisk når film og masker skæres med en skalpel.   

Smig skæres let ved at lægge begge plader i præsic vinkel.  Tegn en streg hvor siderne mødes og sav. Læg den anden side mod snittet og tegn en streg. Resten er et spørgsmål om præsis savning.

Samme procedure hvis du vælger linolium som er et godt all-round. Linolium skæres bedst med en krafig hobbykniv med en stållinial som styr.

N.B. Ensfarvet grå linolium er det bedste valg. Spraglede eller nistrede farve bliver du træt af i det lange løb.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville også gå efter enten at putte linoluem ovenpå eller bruge ægte træ hvor man kan slibe samlingerne bagefter. 

I forhold til at holde prisen nede så overvej at kikke på hvor langt du kan komme med standard plader fra ikea. Især deres bambus har ret gode priser. 


Derudover så lav dine samlinger som skrå altså smig og ikke et lige snit som det du har tegnet i højre side. Det bliver pænere 


Ask

Bordet skal bruges til hjemmekontor (på computer), pc spil og hobby (sy, hækle og tegne).

kan se der er nogle plader der er 3030 i længden og to af dem burde kunne klare det - Ikea plader er umiddelbart ikke lange nok.


 

Vi har hjemmekontor - også.. men vi har valgt hæve/sænkeborde...  for når 1 af os (mig) ikke kan holde til at sidde ned - så er det faktisk praktisk, at jeg kan hæve bordet... JA - det ser rodet ud!! men det er bedre.... for mig..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis