Første flise - Badeværelse

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

måske.. "I rest my case"..   men det er stadig - i min optik - alt for store fliser, til den størrelse rum!
- Det svarer jo til at ligge Dinesen gulvplanker på 400 i bredden, i en 93 kvm. lejlighed.. Helt skudt forkert i forhold til virkeligheden..  

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Martin.v
Martin.v
Postnr: 6800
Martin.v Martin.v

Som christiannielsen siger det jo en smagssag - men vil måske holde fugen tæt på flisens farve, så bliver det ikke så tydeligt. Har selv 30x60 fliser i badeværelse og entre, som er små rum, der er fliser og fuge over i det antrazitfarvede, og vil sige at man ligger altså ikke mærke til fliserne er “store” så hvis trådstarter vil have 60x60 skal han bare gøre det - kan jo være det skal passe med nogle andre rum, og gerne vil holde en sammenhæng  

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

De er svære at lægge, med hensyn til fald så er det nemt at lave også med de store fliser når der skrives " unidræn" i hele den ene side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ivan1
ivan1
Postnr:
ivan1 ivan1

Tak for de mange svar

Hvilken af følgende plejer man at gøre?

1. At ligge flisen i midten af rummet?

2. At ligge fugen i midten af rummet?

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio
ivan1 skrev den 20-10-2018 08:18:45

Tak for de mange svar

Hvilken af følgende plejer man at gøre?

1. At ligge flisen i midten af rummet?

2. At ligge fugen i midten af rummet?

Begge metoder anvendes, alt efter hvad der ser pænest ud. I dit tilfælde skal flisen helt klart lægges i midten af rummet. Havde du anvendt 30x30 fliser, ville det være pænest med fugen i midten af rummet. 

Man starter aldrig ude i siderne - og slet ikke med en hel flise.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ivan1
ivan1
Postnr:
ivan1 ivan1

Her er en tegning, hvis der benyttes 33x33 fliser. 

Hvad tror I, der kommer til at se pænest ud 60x60 eller 33x33 fliser?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Til så lille et rum ser de mindste bedst ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Det er individuelt om man godt kan lide det udsende “store” klinker giver. Ud fra din tegning synes jeg, at 60x60 er flottest.

I bryggers, entre og badeværelser har vi lagt 120x120 klinker - nedenstående er af gæstebadeværelset, som er 5 m2.

/K

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700
KSC skrev den 21-10-2018 10:14:15

Det er individuelt om man godt kan lide det udsende “store” klinker giver. Ud fra din tegning synes jeg, at 60x60 er flottest.

I bryggers, entre og badeværelser har vi lagt 120x120 klinker - nedenstående er af gæstebadeværelset, som er 5 m2.

Ja det ser rigtig godt ud.

Jeg synes også at 60x60 er bedst for trådstarter. Det er nemlig smagssag og intet andet. Det er jo sådan at gamle murere (og så mange andre gamle fagfolk) gør det de altid har gjort fordi det er det de altid har gjort. Og kun derfor. Hvis der nu var  noget bygnings- eller konstruktions mæssigt til hinder for udførelsen ved at bruge store fliser, så er det jo en anden sag. Men det lader der ikke til at være.

Så vælg du den størrelse fliser DU synes er pænest.

kmflisemester
kmflisemester
Postnr: 7140
kmflisemester kmflisemester

Gegerit er cisterne. Umiddelbart ville jeg checke om afstanden fra unidrain til geberit kunne matche med hele fliser, for at udnytte de store fliser så vidt muligt. Ellers bliver der mange skæringer og ikke ret mange hele.  Hvis der skal en stump i duer det ikke. Hvis der skal skæres lidt af er det okay. Der bliver så x størrelse stump under vaske søjlen. Sidevejs, bare symmettrisk som du har gjort. 

60x60 eller større er trenden i disse år. Personligt synes jeg ikke de er for store til et lille rum. 

Faldet er ikke noget problem hvis det er støbt plant med fald fra dør til afløb.  Det er dog sjældent at det er tilfældet. For det meste vrider faldet sig fra de forskellige hjørner, så der opstår en del lunker, som besvæliggør arbejdet med at få et pænt jævnt fald.  Hvis der er en forsænkning ved nichen skal du tage det lidt med i beregningerne ved udlæg. 

km
ivan1
ivan1
Postnr:
ivan1 ivan1

Mange tak for jeres respons og hjælp 

Fra unidrain til geberit er der 245 cm, så jeg kan desværre ikke ligge 4 hele fliser, som ellers klart ville være at foretrække.

ivan1
ivan1
Postnr:
ivan1 ivan1

Vi har besluttet os for 60x60 fliser. Er der nogle der ville ligge dem anderledes?

Vi tænkte på, at man feks kunne ligge to hele rækker med fliser, men ved ikke om det kommer til at se forkert ud i virkeligheden. 

Ved godt det er en smagssag, men hører gerne jeres mening.

Vil du være med? Log ind for at svare.